Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Så ska trafikdjävlarna stoppas

Publicerad: 31 mars 2008, 14:02

Djävul eller ängel i trafiken? Här är kampanjen som ska lugna ner hetsiga stockholmare.


På måndagen var det premiär för Trafikkontorets nya kampanj som ska få stockholmarna att tänka till om vad de håller på med i trafiken.

”Varje år skadas mellan 5000 och 5800 människor i trafiken. Men det går inte längre att bygga bort den stressen med gupp eller trafiksignaler. Nej, nu handlar det om att försöka påverka människors beteenden”, står det i pressmeddelandet från Trafikkontoret i Stockholm och dess reklambyrå Blomquist i ett pressmeddelande.

Temat lyder ”Vem blir du i trafiken?” och kampanjen riktar sig till alla trafikanter.

”För det är ju i varje enskild trafiksituation  – när vi är på väg att gå eller cykla mot rött, när vi överväger att gasa på för att hinna före eller lockas av att cykla mot rött eller på trottoaren - som vi kan välja om vi vill lyssna på vår inneboende "lilla djävul" eller "lilla ängel, förklarar Trafikkontoret.

Kampanjen kommmer att gå utomhus, i annonser i stockholmspress samt som radioreklam i SBS radiostationer.

Först och främst är kanmpanjen synlig veckorna 14-16. Men den kommer även att återkomma senare under året.

Arbetsgrupper

Ansvariga på Trafikkontoret i Stockholms stad: Christina Durling och
Evelyn  Lindell.

Arbetsgrupp på Blomquist: Fredrik Gustafson ad, Janne Åkerblom  cd, Git
Wallander projektledare, Gunnel Öhrn produktionsledare, Rickard  Arvius final
art och Ayat Asad ad-assistent.

Radiospotarna: framtagna i samarbete med Flickorna Larsson.

Fotograf : Peter  Phillips.

Magnus Helander

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.