Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Så ska Volontaire lyckas

Publicerad: 15 Januari 2009, 10:19

Om du löser kundernas problem kommer de att lösa dina. Det säger Carl Unger, vd på nystartade Volontaire, som tänker omdefiniera vad en reklambyrå sysslar med.


Ämnen i artikeln:

VolontaireDavid OrlicCarl Unger

Volontaires delägare och personal (bakre raden från vänster): Philip Ahlqwist, Patrick Kampmann, David Orlic, Andreas Hård af Segerstad, Klaus Hahn, Carl Unger. Främre raden från vänster: Sanna Tidbeck, Malin Åkersten-Triumf, Rasmus Nilsson.

Volontaire har precis dragit i gång. I förra veckan flyttade byråns nio delägare i gamla konstkolelokaler på Kungstensgatan i Stockholm. Sju av dem kommer från Publicis Stockholm, utöver dem är David Orlic, som lämnade Garbergs vid årsskiftet, och Philip Ahlqwist, senast på Marcel i Paris och Leo Burnett i Stockholm.

Bakgrunden till den nya byrån finns i de idéer om att tänka utanför traditionell reklam som finns i dag. Reklam i formatet “fylla medieplaner” har ersatts av ett bredare tänk, där reklambyrån försöker hitta och lösa kundens problem i vidare bemärkelse. Carl Unger exemplifierar med att det kan vara mer effektivt att bygga upp en ny, bättre kundtjänst hos kunden än att göra traditionell reklam.

Mer om detta strax, men först: lågkonjunktur och med en förlust på 10 miljoner kronor på Publicis Stockholm i ryggen: vad får egentligen Unger att tro att det ska gå bättre med Volontaire?
– Det finns fyra viktiga skäl till det. Till att börja med är vi nu 9 delägare som alla är beroende av att det här funkar. Det ger en mer flexibel kostnadsplattform, säger Carl Unger.
– Det är dessutom rätt människor på byrån, det var det inte riktigt på Publicis. Jag får också bygga upp ett nytt, friskt varumärke utan de svagheter som Publicis hade. Bland dessa fanns, tror jag, att byrån var ganska okänd och att de som kände till byrån såg den som en multisbyrå utan spets.
– Slutligen kan vi agera mer fritt. I ett nätverk finns alltid en viss kostnadsbas och ett visst arbetssätt, säger Unger.

Han hävdar att det kan vara en styrka att starta byrån i lågkonjunktur. Det ekonomiska läget gör att kunderna blir mer öppna för nya idéer.
– Redan nu har vi fått mer affärer, både inom strategi och reklam. Vi hör också av kunder som vi presenterat Volontaires idéer för tidigare, som nu är intresserade av att höra mer eller testa, säger Carl Unger.

Men vad är det då Volontaire ska göra? Vad är det som har fått Orlic, som var tveksam till att han skulle börja på en traditionell reklambyrå när han sa upp sig före jul, att bli en av delägarna i nya Volontaire? Vad ska Volontaire göra som gör dem icke-traditionella?
Det handlar, för att citera David Orlic, om att “skapa mer nytta för kunden”.
– Ska vi fortsätta att köpa samma medieutrymme, eller kan vi göra något bättre för samma pengar, säger han och fortsätter:
– Jag hyser stora förhoppningar att det sunda förnuftet kommer att segra och att vi börjar lösa affärsproblem istället för att bara fylla reklamkanaler.

Läs mer om den nya konstellationen i veckans nummer av Resumés papperstidning.

Per Torberger


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev