Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Så ska Yahoo få fart på reklam hos Tumblr

Publicerad: 28 Oktober 2013, 09:09

Tumblr har 143 miljoner bloggar i sitt nätverk och bolaget köptes av Yahoo för 1,1 miljarder dollar fyra månader sedan. Yahoo tar nu nästa steg för att få fart på reklamenintäkterna hos Tumblr.


Ämnen i artikeln:

TumblrFacebookToyotaYahoo

Tumblrs försäljningschef Lee Brown uppger att bloggnätverks målsättning  är att hjälpa varumärken att mångfaldiga sin närvaro, enligt Adweek.

Han pekar på en rad områden som ännu inte omfattas av reklam.  Ett sådant är ”trendsektionen” hos mobilappen.

Adweek  menar visserligen att det kan vara krångligt att få fart på sponsrat  innehåll när det gäller en ”känslig” användarbas, men att konkurrenter  som Twitter och Facebook redan har banat väg för en ökad  förståelse för reklam hos sociala nätverk.

– Det är bra för Tumblr  att verka på en redan etablerad marknad, säger Peter Minnium, chef för  varumärkesinitiativ hos Interactive Advertising Bureau.

Adweek menar  dock att Tumblr fortfarande har en del att åstadkomma i förhållande till  sina konkurrenter när det gäller att bevisa sitt värde som en  marknadsföringsmaskin.

Här kan också det massiva porrinnehållet vara till nackdel för bolaget, enligt Adweek.

Tumblr  har dock redan reklamavtal med bolag som Ford, Lexus, Audi och Toyota –  den sistnämnda har bland annat skapat en Tumblr-sida för nyaste  Corolla-modellen ihop med byrån 22squared.

Här bör också nämnas att  22squared inte valde Tumblr för att marknadsföra kampanjen, utan att man  i stället satsade på Facebook och Twitter eftersom det är enklare att  använda dessa för att rikta en kampanj mot en viss region, enligt Adweek.

Adweek räknar med att 2014 blir året som Tumblr ger ett rejält tillskott på Yahoos nedersta rad.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

TumblrFacebookToyotaYahoo

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.