Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 18 mars 2014, 14:30
Marissa Mayer.
Yahoo köpte det annonsfria bloggnätverket Tumblr för 1,1 miljarder dollar under maj förra året. Vd:n Marissa Mayer ger svar på tal om hur man ska kunna införa reklam på bred front och därmed räkna hem investeringen.
Marissa Meyer framträdde i samband med American Association of Advertising Agencies, 4A:s, Transformation-konferens i Beverly Hills.
Intervjuaren från mediebyrån GroupM, Rob Norman, tog upp att Tumblr-grundaren David Karp har beskrivit sajten som en ”vacker kreativ palett som inte har förorenats av reklam.”
Tumblr har idag 176,4 miljoner bloggar enligt hemsidan och 80 miljarder blogginlägg.
Marissa Meyer menade att Tumblr är en fantastisk målarduk för storytelling och även när det gäller att publicera innehåll som exempelvis Yahoo Food.
Marissa Meyer menar att utmaningen består i att skapa reklam som är lika slående och vacker som konstprojekten, poesin och annat som finns på Tumblr.
Hon menade också att sponsrade blogginlägg får mycket större spridning än icke sponsrade motsvarigheter – det genomsnittliga inlägget på
Tumblir återbloggas 14 timmar, medan det sponsrade inlägget återbloggas 10 000 gånger, enligt Marissa Meyer.
Adweek ställer sig dock frågande till om just detta verkligen leder till att marknadsförare kastar sig över Tumblr en masse.
Karl-Johan Byttner