Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Så skapade de viralklippet som ska få folk att tänka efter

Publicerad: 4 april 2016, 12:37

Klippet som kritiserar de nya asyllagarna har slått igenom med att ställa frågan: Vart är vi på väg?. Frågan är fortfarande obesvarad, men initiativtagarna har inte slutat ifrågasätta politikerna.


Ämnen i artikeln:

Indio

Under helgen har klippet "Vart är vi på väg?" fått stor spridning i sociala medier. I klippet får vi följa ett På spåret-inspirerat avsnitt där deltagarna ska försöka besvara den centrala frågan: Vart är vi på väg? Ena laget utgör Maxida Märak och Promoe och det andra består av Musse Hasselvall och Lars Ohly.

Klippet är direkt kritik mot de nya asyllagarna som riksdagen ska rösta om i juni. Det är kampanjen Vart är vi på väg som har publicerat filmen som gjorts av produktionsbolaget Indio. En av initiativtagarna är Rebecka Eriksson, och hon berättar att idén föddes ur ren frustration.

– Vi var fem kompisar som diskuterade och var trötta och frustrerade över hur situationen såg ut och att lagförslaget inte fick mer kritik av den stora massan. Vi ville göra något åt saken och kom på idén om filmen. Sen kontaktade vi olika personer i kulturvärlden, och då svarade Indio.

Responsen i sociala medier har varit stor och feedbacken har mestadels varit positiv. Största motivet bakom initiativet var att liva upp engagemanget.

– Vi ville liva upp engagemanget först och främst, men i slutändan vill vi nå ut till politikerna så att de inte ska gå vidare med lagförslaget.

Vart är vi på väg? är inte det sista vi kommer se av initiativtagarna. Redan senare i dag kommer deras nästa klipp: ett direkt meddelande till beslutsfattarna.

– Om vi har uppfattat det rätt så ska Miljöpartiet och Socialdemokraterna diskutera kritiken de har fått från remissinstanser. Vi har satt ihop en video med en direkt hälsning till dem, en liten instruktionsvideo skulle man kunna kalla den för.

Alla delningar och kommentarer ser Rebecka Eriksson som ett tecken på att deras initiativ når fram.

– Vi har sett att det har påverkat eftersom så många har spridit filmen och kommenterat. Vi upplever att många delar samma åsikt som vi, men att de inte vet hur de ska förmedla den. Att de nu kan sprida videon i sociala medier kan då vara ett sätt för dem att förmedla.

Se kampanjfilmen här:

Louise Lindberg

Ämnen i artikeln:

Indio

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.