Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Så skapade Tre en vinnande inhouseavdelning

Publicerad: 27 Augusti 2019, 14:32

Tre under Inhousegalan 2018

Foto: Janne Naess

Tre, med Kristian Lundman vid rodret, vann Inhousegalans mest prestigefulla utmärkelse Årets inhouseavdelning i fjol. För Resumé delar han med sig av sina bästa råd om hur man lyckas med sitt inhousearbete.


Ämnen i artikeln:

InhouseReklam

Tre var en av de första företagen att ta fram sin reklam internt och mobiloperatörens inhousebyrå har utsetts till Årets inhouseavdelning två gånger. Enligt Kristian Lundman har receptet varit att arbeta med en tydlig målsättning.

– Vi satte tidigt upp en vision för vad inhousebyrån på Tre skulle vara. Kvalitet och kreativitet ska vara i fokus, snarare än kostnadsbesparingar. År 2012 satte vi upp som mål att bli Sveriges bästa inhousebyrå inom fem år. Det levererade vi på tre år i och med att vi vann Årets inhouseavdelning första gången år 2015.

En annan nyckel är rekryteringen.

– Rekryteringen är väldigt viktig för oss. Vi rekryterar duktiga, kreativa talanger som vill vara med och utveckla vårt varumärke. Omger man sig med människor som trivs, som vill jobba långsiktigt och som passar in i "Trekulturen" så bygger man någonting bra.

Vad är "Trekulturen"?
– Det är en kultur som innebär att jag som ledare främjar kreativitet hos mina medarbetare. Du ska komma in och kunna jobba i en kreativ miljö och förstå vad det innebär. Kreativitet är inte bara att göra roliga grejer. Kreativitet är faktiskt kommunikation som visar resultat. Det ska man förstå.

En annan del av kulturen är samarbetet över avdelningsgränserna. Enligt Kristian ska man vara beredd att arbeta nära andra avdelningar inom företaget.

Vilka är de största utmaningarna som ni har framför er?
– En utmaning är tempot i branschen. Telekombranschen är en snabb bransch, vilket är superkul, men det gäller att hänga med. En annan utmaning är kunna agera på insikter ännu snabbare än vad vi gör idag.

Vilket är ditt bästa tips till de företag som i nuläget bygger en inhouseavdelning?
– Sätt en vision för vad inhousebyrån ska vara för slags byrå. Vart vill ni komma? Var vill ni vara om några år?

Fokuset tycker Kristian Lundman ska ligga på det kreativa och affärsnära.

– Det viktiga är att gifta ihop kreativitet med affären. Lyckas man med det bygger man mandat och stolthet internt.

Hur kändes det att vinna Årets inhouseavdelning?
– Jättekul såklart. Det är ett kvitto på att det vi gör är bra grejer och att vi ligger i absoluta framkant vad gäller inhouse-reklam i landet.

Vad har utmärkelsen betytt för dina medarbetare?
– Det bygger en intern stolthet och gruppsamhörighet. Stolthet i sin tur skapar ett större engagemang att fortsätta göra bra grejer. Dessutom gör det att vi inte har något problem att rekrytera eftersom vinsterna gör att det skapas "buzz" kring oss och höjer vårt interna mandat inom bolaget.

På fråga vad han är mest stolt över beträffade arbetet i år säger han att det är jobbet med ytterligare en kund: Hallon.

– Jag är stolt över hur vi under det gångna året i har tagit oss an ytterligare ett varumärke. Vi har lyckats applicera samma affärsnära och insiktsdrivna arbete på Hallon som vi har haft på Tre. Det har inte varit helt enkelt då Hallon har helt andra målgrupper, strategier och målsättning. Jag är också stolt över den långsiktighet och stringens vi har i vår kommunikation.

Kristian Lundman ger även ett tips till de som vill tävla.

– Det är inte bara att skicka in roliga grejer utan det handlar om att påvisa resultatet med kommunikationen, så slarva inte med ansökningarna. Även om man inte vinner kan det vara kul och bra för byrån att visualisera vad man har åstadkommit.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

InhouseReklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.