Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Så skapades succéradion

Publicerad: 16 september 2008, 08:43

En analog radio för 1800 kronor. De flesta radiohandlarna skakade på huvudet när Tivoli Audio skulle lanseras i Sverige 2001. Idag säljer företaget mellan 25 000 och 30 000 enheter per år.


Tivoli Audios första modell, Model One. Foto: Tivoli Audio

Tivoli Audio lanserades i Sverige för sju år sedan. Idag är de en självklar detalj många inredningsreportage och säljs både av audiofiler och designbutiker. Men det var ingen lätt resa.
– Nu finns det många kopior, men när vi började sälja var vi ensamma. Radiohandlarna var också skeptiska. De trodde inte att det skulle gå att sälja en radio för 1 800 kronor. De hade ju utmärkta apparater för en tredjedel av priset, som dessutom hade förval av stationer, säger Björn Wiman, marknadschef på Tivoli Audio.

Men snart började allt fler få upp ögonen för radion.
– Jag tror folk gillar att den är helt okomplicerad. När de sedan sätter på den häpnar de över ljudkvalitén.

Under de första åren har Tivoli Audio jobbat med byrån Radiator i Göteborg, men nu går uppdraget till IK Stockholm.
– Vi vill bredda vår annonsering och då kände vi att vi behövde en ny byrå. IK Stockholm har både en bra känsla för varumärket och för hur man ska får en bredare spridning av reklamen.

Tivoli Audio jobbar främst med tidskriftsannonsering. De försöker att anpassa budskapet efter tidningen.
– I Sköna hem lyfter vi fram designen och i Offside flörtar vi med fotbollsintresset. Det är också viktigt att göra annonser som får läsarna att tänka. Det funkar inte bara att skryta om att vi har bäst ljud.

En förklaring till Tivoli Audios framgångar är också att radion ofta dyker upp i redaktionella sammanhang.
– Det sker nog 10-15 gånger per år. Sedan är det frågan om det alltid är positivt. Om alla andra har den är det inte lika kul.

Idag säljs Tivoli Audios 12 olika modeller av runt 300 återförsäljare. Snart kommer företaget också att öppna en egen webbshop. Men de stora elektronikkedjorna får nobben.
– Vi har valt att inte sälja genom kedjorna. De är för prisfokuserade och för lite kvalitetsorienterade.

Även om Tivoli Audio är kända för enkla produkter kommer nu i höst en radio, som kan spela musik från en medieserver.
– Även om det är en mer avancerad produkt ska den fortfarande vara väldigt användarvänlig och ha samma design med trä som ett viktigt material.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.