Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Så slår de mynt av Ipad

Publicerad: 6 april 2010, 07:15

Time Magazine och Bonniers Popular Science sålde bäst första helgen med Ipad. Men Hachette vägrar att överlåta sina affärer till Apple.


Ämnen i artikeln:

AppleIpad

Apples Steve Jobs på Time-omslaget.

Det blev succé men ändå inte slutsålt, när Apple hade premiär för sin läsplatta Ipad.

De flesta stora förlagen hade sett till att deras magasin och tidningar fanns till försäljning för Ipad via Apples programvara Itunes. Popular Science och Time Magazine, med Apples Steve Jobs på omslaget, sålde bäst de första dagarna och kostade 4,99 dollar för ett nedladdat nummer.

Ipad beskrivs ibland som tidningarnas sista chans att få riktiga intäkter på digitalt innehåll.

Men alla vill inte sälja via Ipad och förlora 30 procent av intäkterna till Apple.
– Vi äger konsumenten och det är en kritisk del av vår affärsmodell, säger Philippe Guelton, chef på förlaget Hachette, till Wall Street Journal.

Hachette ger ut magasin som Elle, Car and Driver och Woman's Day.

Geoff Reiss, chef för Newsweeks digitala verksamhet, anser de få som köper Ipadversioner av tidningar är så få att det har mindre betydelse att man som utgivare inte får full kontroll över kunden.

Enligt WSJ.com mötte Time Warners magasinsförlag, Time Inc, tidigare i år Steve Jobs och ställde frågan om hur mycket användardata Apple tänkte samla in via Itunes. Jobs svarade ”Some” och när han fick frågan på nytt fortsatte han med samma svar.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

AppleIpad

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.