Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 19 November 2013, 10:36
Foto: Pressbild.
53 000 personer har röstat fram sexuella ”coldspots” i världen i Björn Borgs Garbergs-signerade kampanj ”The Drop”, som ingår i intiativet ”Weapons of Mass Seduction”. 60 procent av rösterna kom från Sydkorea som utsåg grannens huvudstad Pyongyang i Nordkorea till en sexuell ”coldspot”. Nu visar det sig dock att Björn Borge inte kunde "love-bomba" Nordkorea från luften, som det var tänkt från början.
Björn Borg fick stor spridning på sin kampanj med kalsonger i alla regnbågens färger i Ryssland.
Initiativet kallas ”Weapons of Mass Seduction”. Modebolaget har därefter gått vidare med kampanjen ”The Drop”, som handlar om vilka platser i världen som är i allra största behov och kärlek och förförelse.
Vinnaren blev Pyongyang i Nordkorea.
Bakgrunden är att 53 000 personer har röstat och nominerat sexuella ”coldspots” – omröstningen kallas ”The Drop”.
60 procent av rösterna kom från Sydkorea som utsåg Nordkoreas huvudstad Pyongyang. Chalmers i Göteborg kom på andra plats, medan Vänsterpartiet blev trea.
Hela 100 000 sydkoreaner besökte Björn Borgs webbplats under ett dygn, vilket ledde till att Nordkorea vann stort.
Den initiala planen var att ”love-bomba” den vinnande platsen med 450 kalsonger från luften, men nu visar det sig att Björn Borg har tvingats anpassa sig utefter situationen i Nordkorea och i stället att skicka dit en oberoende journalist och fotograf.
Journalisten reste in i landet på turistvisum och blev övervakad av regimens ”guider”. Det fanns ingen möjlighet att röra sig fritt i huvudstaden, men journalisten lyckades ändå ge bort underkläder till lokalbefolkningen.
Varken ”guider” eller privatpersoner vågade dock ställa upp på bild då man tog emot gåvorna.
– "Själva "nedsläppet" av kalsonger blev inte lika spektakulärt som det var tänkt, men när Pyongyang vann fick vi anpassa oss till förutsättningarna. Vi är stolta över att vi gjorde ett försök och att vi överhuvudtaget lyckades sprida lite underklädeskärlek i en av världens mest stängda diktaturer, säger Lina Söderqvist, marknadschef på Björn Borg i en kommentar.
Internationella medieer som Voice of America, Huffington Post och Wallstreet Journal har rapporterat om intresset av att ”love-bomba” Pyongyang.
Resumé har sökt Garbergs vice vd Anna Frick.
Karl-Johan Byttner