Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag09.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Så smusslade Björn Borg in underkläder i Nordkorea

Publicerad: 19 November 2013, 10:36

Foto: Pressbild.

53 000 personer har röstat fram sexuella ”coldspots” i världen i Björn Borgs Garbergs-signerade kampanj ”The Drop”, som ingår i intiativet ”Weapons of Mass Seduction”. 60 procent av rösterna kom från Sydkorea som utsåg grannens huvudstad Pyongyang i Nordkorea till en sexuell ”coldspot”. Nu visar det sig dock att Björn Borge inte kunde "love-bomba" Nordkorea från luften, som det var tänkt från början.


Ämnen i artikeln:

Anna FrickGarbergsBjörn Borg

Björn Borg fick stor spridning på sin kampanj med kalsonger i alla regnbågens färger i Ryssland.

Initiativet  kallas ”Weapons of Mass Seduction”. Modebolaget har därefter gått  vidare med kampanjen ”The Drop”, som handlar om vilka platser i världen  som är i allra största behov och kärlek och förförelse.

Vinnaren blev Pyongyang i Nordkorea.

Bakgrunden är att 53 000 personer har röstat och nominerat sexuella ”coldspots” – omröstningen kallas ”The Drop”.  

60 procent av rösterna kom från Sydkorea som utsåg Nordkoreas huvudstad Pyongyang. Chalmers i Göteborg kom på andra plats, medan Vänsterpartiet blev trea.

Hela 100 000 sydkoreaner besökte Björn Borgs webbplats under ett dygn, vilket ledde till att Nordkorea vann stort.

Den initiala planen  var att ”love-bomba” den vinnande platsen med 450 kalsonger från  luften, men nu visar det sig att Björn Borg har tvingats anpassa sig utefter situationen i  Nordkorea och i stället att skicka dit en oberoende journalist och  fotograf.

Journalisten reste in i landet på turistvisum och blev övervakad av regimens ”guider”.  Det  fanns ingen möjlighet att röra sig fritt i huvudstaden, men  journalisten lyckades ändå ge bort underkläder till lokalbefolkningen.

Varken ”guider” eller privatpersoner vågade dock ställa upp på bild då man tog emot gåvorna.

– "Själva "nedsläppet" av kalsonger blev inte lika spektakulärt som det  var tänkt, men när Pyongyang vann fick vi anpassa oss till  förutsättningarna.  Vi är stolta över att vi gjorde ett försök och att vi  överhuvudtaget lyckades sprida lite underklädeskärlek i en av världens  mest stängda diktaturer, säger Lina Söderqvist, marknadschef på Björn  Borg i en kommentar.

Internationella medieer som Voice of America,  Huffington Post och Wallstreet Journal har rapporterat om intresset av  att ”love-bomba” Pyongyang.

Resumé har sökt Garbergs vice vd Anna Frick.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.