Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Så sopar du banan med konkurrenterna genom kreativ print

Publicerad: 3 Mars 2017, 13:01

Uppmärksammad printreklam.

När alla försöker bräcka varandra i digitala lösningar får den absolut mest traditionella mediekanalen, print, ett uppsving. Resumé Insikt guidar rätt bland papperen.


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerResumé InsiktResumé Insikt Kommunikation

"Printen är död".

Mantrat har skanderats ut länge nu. Den som gör en sökning på Google hittar artiklar och blogginlägg som diskuterat dödförklaringen sedan 2012. Medieexperter, diverse spådamer och -män har länge påstått att print är något som borde grävas ned i jorden och aldrig mer se dagens ljus.

Visst har de en poäng. Vi har sett tidningar som tvingas lägga ner sina titlar eller halvera utgivningen på grund av flyende annonsörer. Vi har sett journalister förlora sina jobb för att tidningshusen inte hunnit med i den digitala omställningen. Vi har också sett Sverige krossas i reklamtävlingarnas printkategorier. Senaste vinsten i Cannes Lions print-kategori vann vi 2005. Det är ett tag sen. Ett bra tag.

Den dystra verkligheten manifesteras i statistik från IRM:s reklammätningar. Investeringarna i print har på tio år nästan halverats och mediekanalen har gått från att utgöra 68 procent av hela reklamkakan till blott 32 procent.

Siffrorna visar print och kommer från IRM. Hos dem innefattar print annonsinvestering i betald dagspress, gratisdistribuerade tidningar, tidskrifter, tryckta kataloger samt direktreklam. De visar tydligt på att den nedåtgående trenden inte har planats ut.

Men – printinvesteringarna utgör fortfarande 32 procent. Och det finns ljus i mörkret.

"Annonsflykten är större än läsarflykten på tidningar. Det har vi utnyttjat och fortsätter annonsera där", resonerade Vings marknadschef Claes Pellvik i en intervju med Resumé i höstas.

Han sätter fingret på ett viktigt faktum. Att räckvidden inte sjunkit i samma takt som annonsörsflykten. Det bevisar siffror från Orvesto, som numera bytt namn till Kantar Sifo.

Siffrorna visar bruttoräckvidden i print (dagspress, lokal press, gratistidningar och tidskrifter). Bruttoräckvidd mäter antal visningar, medan nettoräckvidd mäter unika läsare. Tabellen visar tydligt att räckvidden har sjunkit, men långtifrån halverats, som investeringarna gjort.

Samtidigt har priset sjunkit i samma takt som annonsörsflykten. Prissättning följer normalt efterfrågan. Där finns det alltså en lucka att utnyttja.

Printen är således inte död.

***

Läs om hur du utnyttjar luckan i print i veckans utgåva av Resumé Insikt Kommunikation. Där finns bland annat minicase och så reder vi ut varför Sverige presterar dåligt i reklamtävlingarnas printkategorier. New Ad Agencys Jocke Jonason snackar mod och Åkestam Holsts Daniel Vaccino kreativitet. En prenumeration fixar du här.

Mer ur veckans brev:

FEM FRÅGOR TILL
Göran Åkestam, senior advisor på Åkestam Holst: "Säg som det är!"

LÄSVÄRT
Digitalt live-chillande, psykologer och nygammal sanning

VECKANS
Mindfuck

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.