Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Så sparar du på banners

Publicerad: 20 December 2010, 06:09

Adkeeper är nya försöket att höja intresset för bannerannonsering. Tjänsten hjälper konsumenter att ”spara” banners för att titta på dem senare.


Adkeeper beskriver sin tjänst "Bookmarks for banner ads" och "TiVo for advertisements." Tjänsten drar igång i veckan och stora annonsörer som Kraft Foods och Unilever har tecknat sig som användare.

Deras bannerannonser kommer att förses med ett litet ”k” som interetanvändare kan trycka på för att ”spara” på en specialsajt dit de kan återvända för att se vad bannern innehöll.

Adkeepers grundare Scott Kurnit, som startade About.com under 1990-talet, tror att konsumenterna engagerar sig mer i annonseringen om de själva får bestämma när de ska göra det.

– Vi måste få konsumenterna mer engagerade, säger han till Wall Street Journal.

Adkeeper får betalt av annonsören när konsumenterna sparar och klickar på banners. I gengäld ska företaget samla statistik om vem och var och hur ofta banners har sparats.

2009 klickade 16 procent av de amerikanska internetanvändarna på banners, två år tidigare var det dubbelt så många.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.