Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Så stor del av den svenska digitala annonskakan slukar techjättarna

Publicerad: 24 Oktober 2018, 12:34

En ny rapport från Myndigheten för press, radio och tv visar att Google och Facebook skaffar sig ett allt starkare grepp om den svenska digitala annonsmarknaden.


Ämnen i artikeln:

FacebookReklamGoogle

De senaste åren har rapporterna om Google och Facebooks allt större dominans på den digitala annonsmarknaden duggat tätt. De två bolagen står för nästan all tillväxt inom den digitala annonsförsäljningen och har konkurrerat ut de traditionella medierna som i hög utsträckning vänt sig till betalt innehåll.

I en ny rapport från Myndigheten för press, radio och tv har myndigheten tagit en närmre titt på den svenska mediekartan, inklusive reklaminvesteringarna.

Rapporten slår fast att 2017 innebar en kraftig tillväxt i reklaminvesteringarna, som sköt i höjden med 7,8 procent. Den absoluta merparten av tillväxten tillföll dock Google och Facebook där svenska annonsörer investerade cirka 12,1 miljarder kronor i reklam. På den amerikanska marknaden är prognoserna för Google och Facebook att de kommer kontrollera 56,8 procent av de digitala annonsinvesteringarna 2018, vilket är en minskning med 1,8 procent i jämförelse med 2017. Analysinstitutet eMarketer har tidigare spått att Google och Facebooks dominans kommer att minska de kommande två åren, till förmån för aktörer som Twitter, Snapchat och inte minst Amazon.

Tittar man på olika medieslag minskade annonsinvesteringar i trycka dagstidningar med 13 procent medan internetannonseringen steg med 21 procent. För första gången översteg också de digitala investeringarna de i traditionella kanalerna. Enligt rapporten har Sverige en av de högsta per capita-investeringarna i digital reklam i världen.

Prognosen för de närmaste åren ser även ut att vara god och Institutet för reklam- och mediestatistik spår fortsatt tillväxt under 2018 och 2019, om än i lägre nivåer än för 2017.

Då konjunkturen för annonsmarknaden är tätt kopplad till den allmänna ekonomiska utvecklingen spås dock den kommande lågkonjunkturen slå hårt mot de annonsfinansierade medierna.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Ämnen i artikeln:

FacebookReklamGoogle

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.