Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Så tar moderbolagen hem de svenska vinsterna

Publicerad: 4 maj 2011, 14:52

Nätverksbyråer tricksar med boksluten, sänker sina vinster och skatteplanerar. Sverige har förlorat omkring 400 miljoner i skatteintäkter på tio år. När nätverken dammsuger in pengarna, försvagas byråerna och förlorar möjligheten att belöna personal och locka stjärnor.


Ämnen i artikeln:

Nätverksekonomin

truefalse

Resumé nr 7, 8 och 9 2011. Resumé har i flera artiklar granskat ekonomin i nätverksbyråerna med avstamp i en exklusiv intervju med WPP:s sir Martin Sorrell. Här hittar du samtliga artiklar.

De stora nätverkens svenska byråer går inte så dåligt som det ser ut på papperet. Egentligen inte sämre än de fristående byråerna. Men moderbolagen i New York, London och Paris tar hem vinster genom ”management fees” och andra avgifter. Det ökar byråernas kostnader och sänker resultat och skatt.

Resumé granskade i februari de svenska nätverksbyråernas ekonomi. Deras byråintäkter uppgick i fjol till omkring 2,8 miljarder kronor. Vi räknade med en genomsnittlig avgift på 3,75 procent av byråintäkten, vilket innebär att över 100 miljoner varje år förs över till moderbolagen utomlands.

Vi fick då reaktioner från flera anställda med full insyn i nätverkens ekonomi. De hävdar att avgifterna är avsevärt högre. Lowe Brindfors är en av få byråer som redovisar sin ”management fee” i bokslutet och betalade 8 procent 2009, då företaget gick med 57 miljoner i förlust.

Om avgiften i genomsnitt är 6 procent har nätverken tagit hem 1,7 miljarder kronor sedan år 2000 och Sverige förlorat minst 400 miljoner i skatt.

Nätverksbyrån betalar in ”management fee” varje månad oavsett hur byrån går. Avgiften justeras i efterhand beroende på resultatet. För avgiften får byrån stöd av expertis från huvudkontoret, men svenska byråchefer vittnar om att nyttan med stödet är begränsad.

När en byrå går back, kanske på grund av de höga avgifterna, återställer moderbolaget balansen med aktieägartillskott, som är skattefria för båda parter. Förlusterna kan kvittas mot vinster när byrån går bättre igen, vilket sänker skatten.

Men när moderbolagen tömmer kassorna för sina svenska byråer minskar möjligheten att utveckla verksamheten.

Utrymmet för lönelyft och bonusar krymper, sam­tidigt som byråer utan balansräkning inte kan köpa mindre konkurrenter. Undantaget är nätverket Omnicom, som tilllåter dotterbolagen att ha egna balansräkningar och lokalt delägande.

Skatteverket har ögonen på problemet med internprissättning av tjänster och underkände­ nyligen Kings ”management fees” under åren 2003–2006. (Se artikel sidan 10.)

Ett annat sätt att styra vinsten är hur man bokför lager, en term som är lättare att förstå i ett tillverkande företag, men som också används av pr- och reklambyråer. Att öka sitt lager, alltså arbete utfört åt en kund som ännu inte har fakturerats, höjer intäkterna och får byrån att se bättre ut. Att sänka lagret sänker resultatet och därmed skatten. Lagret används för att skatteutjämna mellan åren.

Ett högt lager som ska tas igen på framtida fakturor till kunden är ett sätt att hålla ­resultatet och skenet uppe, men bidrar inte till kassaflödet. Däremot kan det påverka utdelningar, bonusar eller ”earnout-villkor”.

Ibland måste lagret rensas. Lowe Brindfors rensade sina ”pågående arbeten för annans räkning” från 9,4 till 1,6 miljoner under förluståret 2009, när IPG ändå var tvungna att skjuta till 44 miljoner i aktieägartillskott.

Den omvända manövern gör Prime PR som i sitt senaste bokslut ökar sitt lager kraftigt från 5,8 till 15,2 miljoner kronor, vilket utgör 12 procent av försäljningen.

Som en jämförelse har JKL bara 0,4 procent av omsättningen i pågående arbete.

Primes ekonomichef Jessica Johansson förklarar i ett mejl: ”Primegruppen har med­vetet detta år fokuserat på färre kunder med större uppdrag. Då detta varit framgångsrikt ökar även pågående arbeten.”

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Ämnen i artikeln:

Nätverksekonomin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.