Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Så tjänar byråerna pengar på förvirringen kring content markering

Publicerad: 8 april 2016, 09:39

Alla vill satsa pengar på content - men få vet vad det handlar om.

Foto: Mostphotos.

Vad är content marketing? Många undrar och vill veta mer. Förvirringen är utbredd vilket har öppnat upp för ny affärsmöjligheter. Årets contenttrend är utbildning.


Ämnen i artikeln:

Content Marketing

Det är fullt begripligt att många känner sig förvirrade inför content marketing. I dag är kategorin på väg att etableras på allvar. På marknadsavdelningarna ser allt fler det som ett intressant alternativ till pr och reklam samtidigt som den teoretiska överbyggnaden har utvecklats snabbt med ett förändrat medie­landskap – från uppdragsjournalistik till content marketing. Enligt en undersökning gjord av Novus, på uppdrag av Swedish Content Agencies, ska fyra av tio företag öka sina investeringar i content marketing.
Men – i samma undersökning medger nästan hälften av marknadscheferna att de inte vet vad content marketing är för något (notera att svarsfrekvensen i undersökningen är på låg nivå).

Tillspetsat kan man säga att svenska företag nu med hög hastighet styr om sin marknadskommunikation till något de inte riktigt vet vad det är. Därför är det inte så konstigt att många vill lära sig. För att få svar vänder de sig till byråerna som nu har upptäckt ett nytt affärsområde.
– Bara det senaste året har antalet content marketing-kurser ökat kraftigt, säger Joakim Arhammar på kommunikationsbyrån Springtime som tillsammans med Pontus Staunstrup har ­skrivit boken "Content marketing för alla."

– Det är å andra sidan vad man kan förvänta sig av content marketing-byråer­. De lever som de lär.

I mars lanserade Spoon ett nytt nor­diskt affärsområde Spoon Academy som ska ge utbildningar i content marketing i Finland, Sverige och Norge. Det är resultatet av ett pilotprojekt från i höstas då Spoon testkörde utbildningar vilket gav positiv utdelning. Vad som en gång var en idé för att marknadsföra Spoons tjänster har nu blivit ett lönsamt affärsområde.
– Vi har märkt av en stor efterfrågan bland befintliga och potentiella kunder att få lära sig mer om content marketing, säger Björn Owen Glad, marknadschef på Spoon.

Efterfrågan är så stor att Spoon kan ta 42 000 kronor för en tredagarskurs plus några konsulttimmar.
– Jo, det här är lönsamt.

Björn Owen Glad motiverar utbildningarna med att kursdeltagarna får praktisk erfarenhet från seniora med­arbetare på Nordens mest framgångsrika byrå inom content marketing.
– Vi ger bort kunskap som vi har byggt upp under många framgångsrika år.

På Appelberg diskuteras möjliga utbildningssatsningar och i dagarna rekryterade OTW Benke Carlsson på Publik PR för att bygga upp en ny utbildningsverksamhet som ska bli en ny del i byråns erbjudande. OTW:s vice vd Marcus Wikner vill eller kan först inte precisera vilken typ av utbildningar som ska ges eller vilka utbildningarna ska rikta sig till. Inte heller vad utbildningarna ska kosta. Han återkommer dock:
– Satsningen inleds under våren, först med kurser och workshoppar inom storytelling, visuell kommunikation, content marketing och digital marknadsföring. Utbildningarna riktar sig först till befintliga kunder, men under hösten även till svenska marknads- och kommunikationsavdelningar.

Pia Tegborg på strategibyrån KNTNT har också noterat Spoons prisnivå. När hon för tre år sedan, tillsammans med tre kolleger, grundade byrån var content marketing långt ifrån ett allmänt känt begrepp. Därför började KNTNT med att hålla utbildningar i den, för Sverige, nya kommunikationsstrategin. Lite som en mission.
– Vi försökte driva utbildningar för att höja kunskapsnivån i branschen. Och inget annat. Men vårt syfte har aldrig varit att tjäna pengar på utbildningarna, utan det har just varit att reda ut vad content marketing är, varför det är viktigt och hur du kan arbeta framgångsrikt med det.

I dag, när vi borde veta något mer, tycks behovet av kunskap vara omättligt. I Novus undersökning är svaren från marknadscheferna, som uppger att de har koll, ganska vaga när de ombeds definiera content marketing. En förklaring kan vara att inte ens byråerna själva kan precisera sig.
– Det är många som vill ladda content marketing med egna begrepp. Så det spretar en del, säger Björn Owen Glad på Spoon.

– Det finns en stor begreppsförvirring runt content och content marketing, säger Pia Tegborg på KNTNT.

Joakim Arhammar på Springtime förklarar att anledningen till att han och Pontus Staunstrup skrev "Content marketing för alla" var att de upplevde att det fanns brister i kunskapen om vad content marketing egentligen är.
– När Svenska Uppdragspublicister blev Swedish Content Agencies tog man det gamla printtänket och produktionsfokuset med sig, utan att ta hänsyn till saker som kanaloberoende innehåll, digital spridning och strategi i allmänhet. Det tror jag bromsade utvecklingen och ledde till att många olika tolkningar av begreppet content marketing har fått fäste.

Nu har spretigheten och förvirringen blivit en affärsidé med utbildningar. Så länge det inte finns någon övergripande modell eller definition om vad content marketing är så är det öppet för tolkningar att lära ut.

En lanserar teorier medan andra är mer "hands-on".
– Hårklyveri är inget för oss. I slut­änden handlar det om att hjälpa kunden med deras kommunikations­utmaningar och det som står i centrum för oss är att berätta verkliga historier om verkliga människor, säger Björn Owen Glad.

Pia Tegborg på KNTNT har en annan syn på saken och vill fördjupa definitionen. Och tycker det är allra bäst att gå på en "riktig" utbildning.
– IHM och Berghs är bra skolor. Har man tid och råd att gå en av deras utbildningar så tycker jag definitivt man ska välja dem framför våra eller någon annan byrås kurser. Det bör ge en hel del kunskap och insikt. Och dessutom ser det bra ut i cv:t.

Två skolor har utbildning:

- Bergs School of Communication har två utbildningar i content marketing varav en är online. Utbildningen dagtid omfattar 24 lektionstimmar plus egen studietid utspridd över två månader. Kursavgiften ligger på 24 000 kronor
- IHM har en utbildning i content & marketing management. Utbildningen är utspridd över 16 veckor med ett utbildningspass i veckan plus egen studietid. Kursavgiften ligger på 46 000 kronor.

Fotnot: Den här artikeln publicerades först i Resumés magasin nr 11-14. Har du ingen prenumeration? Lugn, det fixar du här.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Content Marketing

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.