Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Så tycker panelen om Volvoannonsen

Publicerad: 28 oktober 2011, 07:57

Nu är det dags för Resumés och DN:s surfplattepanel att inleda sitt arbete. Först ut för bedömning är Forsman & Bodenfors annons för Volvo personvagnar.


Ämnen i artikeln:

iPad

Daniel Matsuda, cd, River: Tumme ned

Det blir tyvärr tummen ned. Ipad-annonsen har ingen interaktion, och utnyttjar inte alls mediets möjligheter. Digitala annonser behöver engagera genom interaktivitet och belöna med värde bortom exponering.

Ola Bergström, vd Omnicom.

Snyggare än en ren printannons, men de utnyttjar inte mediet fullt ut. Varken tumme upp eller ned.

Madeleine Kjessler, marknadschef, Seat: Tumme ner

Joel Borg, pr- och marknadsansvarig, Luger: Tumme upp

Formgivningen är snygg, snygga foton. Jag trodde att siffrorna var olika bilmodeller först så ganska otydligt att det är olika äventyr de visar upp. Länken för att komma in och läsa om äventyren är,för målgruppen, lite väl otydlig. Jag kan tänka mig att det är en försvinnande liten procent som faktiskt klickar sig vidare och läser/kollar vidare. Om jag inte varit med i panelen hade jag aldrig klickat mig vidare och förstått hur mycket innehåll det faktiskt var i annonsen.

Sen tycker jag det tar lite väl lång tid att ladda. Annonsen låser ganska mycket när man ska in och läsa om de olika äventyren. Men det kanske är min internetuppkoppling. Att navigera runt inne på äventyren blir segt. Det är stora nackdelen, att det går så segt att klicka sig runt inne i annonsen.

Upplägget är annars bra. Först fånga ögat och de intresserade klickar sig vidare in där det finns mer att hämta. Kanske lite väl mycket och att det tynger ner den?

Magnus Hällstén, digital director, Garbergs: Tumme ned

Guiden till äventyren ger en fin och trovärdig plattform för att prata om fördelarna med Volvos XC-bilar. Jag ser dock en stor nackdel med annonsen då guiden (sajten) inte fungerar i DN+ appen. Som läsare måste jag avbryta DN+, gå in i Safari och vem orkar det?

Annonsen som sådan är ett bildspel, visst i iPad gör sig bilder väldigt bra, särskilt dessa, men jag tycker inte att mediet har använts på bästa sätt. Med en så bra plattform (guiden) kunde denna annons varit så mycket mer.

Synd, potentialen fanns där.

Niklas Zhovnartsuk, marknadschef, Fritidsresor: Tumme ned

Tre skiftningar a la banner kräver att man blir så intresserad att man
stannar upp. i-pad är snabbt där man hela tiden skummar i sidled.
Bara en klickbar länk längst ner på sidan, varför kan jag inte klicka på
numret eller på bilen? Samma sak på undersidan, får leta efter länkarna.
Varför kan jag inte se tre tre annonserna på rad om jag försöker navigera
som i en av artiklarna?
Om man inte är intresserad av bilar eller känner igen maneret missar man
lätt avsändaren.

Urban Hilding, vd, IUM

Den är ok.  Jag föredrar när en ”rörlig” annons är relativt snabb då läsningen i sin tur är relativt snabb, det var denna det är tumme upp!

Det var dock ingen ytterligare information som tillförde så mycket nytta, det tror jag är viktigt. Till exempel bil utvändigt, invändigt, ny utveckling, erbjudande eller dylikt, inte enbart bil från olika vinklar, tumme ner!

Fredrik Heghammar, managing director, Perfect Fools: Tumme ned

I mitt tycke är detta en standard Volvo printannons, och det är väl just ordet printannons som gör det ointressant. Det är fina bilder som sätter produkten i sitt rätta element men det blir inte mer än ett trist bildspel, Forsman kan bättre!

John Hammarström, ad, Acne: Tumme upp

En ren och "enkel" annons i sitt utförande med övergångar mellan ruggigt fina bilder och kompositioner. Annonsen har ett starkt print-uttryck över sig, vilket klaffar fint med omgivningen. För att öka flödet och fokus på annonsen och dess övergångar skulle jag gärna sett att det grafiska elementen hittade och höll samma position i respektive bild.

Utöver annonsen skulle jag helst vilja landa på kampanjsidan i browsern, direkt från annonsen, och skippa "mellanläget", som i dagsläget inte rättfärdigar kampanjsidans snygga uttryck och interaktion.

Alexander Gårdenberg, ad, B-reel: Tumme upp

"Snygg annons som får en att stanna till när man snabbt bläddrar igenom DN+ till morgonkaffet.
Sticker ut bland alla artiklar i tidningen när man möts av snygga och skarpa fullscreenbilder som tilltalar, man vill se mer.
Tog ett tag att hitta "Läs mer"-knappen, men väl inne möts man av en tydlig och enkel navigering till följd av fler foton i snyggt format man annars kunnat missa."

Fotnot: Stefan Thomson, Forsman & Bodenfors, och Jessica Torstensson, Mindshare, deltog inte i den här omgången eftersom Volvo PV är kunder hos respektive byrå. Seats marknadschef Madeleine Kjessler deltog inte på grund av tekniskt problem med sin Ipad.

Emanuel Videla

Ämnen i artikeln:

iPad

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.