Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Så undviker du söndagsångest

Publicerad: 4 Maj 2015, 12:56

Har du ångest inför den kommande jobbveckan är det dags att göra något åt det, anser psykologen Jenny Rickardsson.

Foto: Colourbox

Tillsammans med Novus har innovationsbyrån Rodolfo kartlagt den svenska söndagsångesten för Nackademins räkning. Undersökningen visar att 6 av 10 har upplevt ångest inför den kommande veckan på söndagen. Psykologen Jenny Rickardsson delar med sig av sina bästa tips för att slippa oron.


Ämnen i artikeln:

NackademinRodolfoNovus

En ny undersökning som Rodolfo och Novus har genomfört på uppdrag av utbildningsföretaget   Nackademin visar att 22 procent uppger att orsaken till   ångesten är missnöje med vad de gör under veckorna.

Om man vantrivs med sitt jobb eller utbildning till den grad att det skapar ångest på söndagen är det dags att åtgärda problemet anser psykologen Jenny Rickardsson som är expert på   kognitiv beteendeterapi.

– Vi ägnar en stor del av vår vakna tid åt att jobba eller studera, och för att   må bra i längden är det viktigt att känna att det man ägnar sig åt känns   meningsfullt eller tillfredsställande på något sätt. Om man inte upplever   att ens arbete, studier eller annan sysselsättning är givande så kan det   vara skäl att se över sin situation, säger hon i ett pressmeddelande.

Undersökningen visar också att:

• 6 av 10 svenskar har haft söndagsångest
• Största anledningen till söndagsångest är sysselsättning
• Norrlänningar har minst söndagsångest i Sverige
• Söndagsångest vanligast bland unga
• Söndagsångest kan ge sömnproblem
• Stockholmare bäst på att hantera söndagsångest
• Universitetsutbildade har mer söndagsångest än andra

Undersökningen Den Svenska Söndagsångesten bygger på 1085 intervjuer med målgruppen svenska allmänheten   18-79 år under perioden 12-18 mars 2015.


Tre tips & råd från psykologen Jenny Rickardsson

Hitta felet och förändra det:  Söndagsångest kan orsakas av omständigheter som du kanske vill, kan och   borde förändra. Fundera om det är det någonting som du är missnöjd med i livet? Att göra något man tycker är   har betydelse på jobbet är viktigt för vårt välbefinnande.

Skaffa en sö(m)ndagsrutin:  Skapa en sömnrutin för söndagar. Gå helst upp tidigt för att senare varva ned på kvällen och   lägg dig på en rimlig tid. Har du svårt att somna så är det bra att komma ihåg att de flesta klarar sig   fint även om man sover uselt en natt eller två. Du bör undvika tupplurar på dagen och   oregelbundna rutiner eftersom det riskerar att göra problemet värre.

Spring dig fri från din söndagsångest: Motion, från den lugna promenaden till det svettiga styrkepass,   frigör hormonet endorfin som hjälper hjärnan och kroppen att klara av   psykiska påfrestningar bättre. Det här är ett enkelt och snabbt sätt att må bättre.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Ämnen i artikeln:

NackademinRodolfoNovus

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.