Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Så vänder elkedjorna dystra trenden

Publicerad: 10 Mars 2017, 12:01

Het hi-fi.

Foto: Mostphotos.

Hemelektronik är prispress, utbudsannonsering och köplador. Förra året föll försäljningen. Men nu börjar hemelektronikkedjorna tänka nytt och i bästa fall kan det låsa upp de låsta positionerna på marknad. Resumé Insikt Marknad tar tempen på den heta hemelektroniken.


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerNetonnetSibaResumé InsiktElgigantenMedia MarktResumé Insikt Marknad

Ständig rea men ändå faller försäljningen. Det är en ekvation som bara kan sluta på minus.

Det är den verklighet som hemelektronikbranschen befinner sig i idag.
Enligt branschstatistik föll den totala försäljningen för hemelektronik med 5,7 procent under 2016.

Det finns tre förklaringar till den nedåtgående spiralen:
– brist på storsäljare och nya konsumtionsmönster
– ett antal stora aktörer med liknande affärsidéer dominerar marknaden
– extremt mycket produktfokus där försäljningen är ett lätt offer för prisjämförelsesajter.

I Xtreme Insights varumärkesundersökning (de senaste tre månaderna jämfört med samma tid ett år tidigare) visar en på ytan låst situation. Den tydligaste, positiva, förflyttningen står Netonnet för. Vilket har sin enkla förklaring i att Netonnet håller på att införliva Sibas varumärke och butiker i sin verksamhet. Siba går följaktligen också tillbaka.

Fram till förra året konkurrerade Siba mot dominanten El-Giganten och Media Markt. Stort utbud i stora butiker i stora köpcentra och till låga priser. Nu har ägarna till Siba och Netonnet kommit fram till att Netonnets butikskoncept, e-handel och "lagerbutiker", är intressantare.

Trots annorlunda koncept handlar Netonnet ändå om mycket elektronik till många köpare. Den aktör som har den intressantaste positionen är Webhallen. I grunden en e-handlare som haft ett antal utlämningsställen som förvandlats till butiker som i sin tur utvecklats till en snabbt växande butiksnät.

När El-Giganten satsar på småbutiker, Elgiganten Phone House, anpassade efter nya konsumtionsmönster och Media Markt spara pengar på att minska sin butiksyta utökar alltså Webhallen. Förklaringen är att Webhallen har ett kundfokus istället för produktfokus. Butikerna har utvecklats till mötesplatser för kunderna, främst gamers, och arenor för olika upplevelser. Ungefär som modern "retail marketing" ska fungera.

Läs mer i nya Resumé Insikt Marknad.

Fler rubriker
– Därför följer H&M Burberry
– Capgemenins marknadschef om misstag att undvika
– AI-pizza
– den melodiska tidsandan.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.