Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag31.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Så var reklamåret 2010

Publicerad: 28 December 2010, 07:39

Internationellt dominerades reklamen av en väldoftande man – men bakom ytan hände mycket


Ämnen i artikeln:

Alex BoguskyLinus KarlssonOld Spice

Hello ladies, look at your man, now back to me…
Det finns inte mycket mer att tillägga om Old Spice-reklamen av Wieden + Kennedy Portland. Det påstås att det var den andra kampanjfilmen som var bäst, det påstås också att den efterföljande kampanjen som riktades mot bloggar och sociala medier gav den stora effekten, det påstås därtill att årets försäljningsframgång enbart berodde på kampanjkuponger. Men i slutändan är det en fantastisk rolig och bra tv-reklam.

Samma byrå, Wieden + Kennedy Portland, gjorde samtidigt reklamfilmen som en del ansåg var den värsta någonsin, där Tiger Woods döda pappa frågar sin son om hans kvinnoaffärer.

Tv-reklam var annars inte speciellt hett under 2010. Super Bowl var ovanligt trist och präglades av tv-bolaget CBS förbjöd gayreklam men tillät antiabortreklam från den kristna högern.

Storannonsören Pepsi hoppade av fotbollsfinalen och satsade i stället på "Refresh Project" där företaget investerat i idéer från folk som vill förbättra världen. En kampanj som åtminstone känns mer 2010.

Vm-fotbollen i Sydafrika drog dock till sig mer minnesvärd reklam.  En av de bättre och roligare var byrån Sid Lees Star Wars Cantina för Adidas där Snoop Dogg slåss med utomjordning.

Men mest minnesvärd var Write the Future av Wieden + Kennedy för Nike. På Nike hävdade man att det var den bästa reklamfilm de gjort och det är inte ortroligt att det stämmer. En film som kommer gå till reklamhistorien.

Vm-fotbollen lyfte även fram begreppet ambush marketing vilket det holländska ölmärket Bavaria var det tydligaste exemplet på. Bavaria förnekar inblandning Fifa-funktionärer trodde annat under vm-matchen Holland-Danmark. 36 glada holländskor i korta klänningar i Bavarias färger. Eftersom Budweiser var vm:s ölsponsor, och betalade ett okänt antal miljoner för det, fick inga andra ölmärken stjäla uppmärksamhet.
Efter det katastrofala 2009 var det uppsving för den globala reklamindustrin. Undantaget var Central- och Sydeuropa. Antingen hade reklamarna fullt upp med att jobba eller starta egna byråer.

Eric Silver.

Eric Silver lämnade DDB New York för lilla byrån Amalgamated.

Ty Montague.

Ty Montague och Rosemarie Ryan lämnade JWT North America för att starta egan byrån Co:

Gerry Graf lämnade Saatchi Saatchi & Saatchi New York för egna byrån Barton F. Graf 9000

Linus Karlsson.

Den ende som gick åt andra hållet var svenske Linus Karlsson som lämnade Mother New York för toppkreatör på McCann Erickson i både New York och London.

Alex Bogusky. Foto: Maria Lindholm.

Årets mest kontroversiella avhopp var dock Alex Bogusky. 00-talets reklamrockstjärna på Cripsin Porter+Bogusky, som i somras lämnade reklambranschen helt för att bli förkämpe för konsumenter. Hans förklarig, i Fast Company, var att han vill att hans barn ska gill vad han sysslar med.

Bland det som upprörde mest 2010 var nya loggor. Framför allt Gap:s nya som smögs ut utan förvarning. Det tog två veckors rasande från konsumenter och diverse varumärkesgurus så bytte Gap tillbaka till den gamla loggan.

Bästa reklamen 2010? Enligt vår enkla åsikt var det trafiksäkerhetsorganisation i Sussexs film, gjord av Alexander Commercials, för användning av säkerhetsbälte. Framröstad som bästa reklamfilmen på Youtube där den visats över 12 miljoner gånger.
Förutom allt detta är det en reklamfilm som är hjärtknipande på riktigt – vilket var extremt ovanligt under reklamåret 2010.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.