Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Så växer den globala reklammarknaden i år

Publicerad: 31 mars 2015, 10:21

Diagrammet visar reklammarknadens tillväxt (blå stapel) i förhållande till BNP (grå stapel)

ZenithOptimedia sänker tillväxtprognosen för 2015 till 4,4 procent. Med det kommer de totala reklaminvesteringarna uppgå till 544 miljarder dollar. De ekonomiska problemen i Östeuropa och faktumet att Kina nu har nått en storlek där tillväxten planar ut ligger bakom den sänkta optimismen.


Ämnen i artikeln:

ZenithOptimedia

Väst- och Centraleuropa
De senaste åren har reklammarknaden i Eurozonens periferi varit den mest lågpresterande i hela Europa. Mellan 2007 och 2013 föll reklaminvesteringarna med 28 procent i Italien, 41 procent på Irland, 43 procent i Portugal, 47 procent i Spanien och hela 42 procent i krislandet Grekland. Under förra året skedde en återhämtning på dessa marknader och under de kommande åren beräknar ZenithOptimedia att dessa marknader kommer att ligga i nivå med resten av Eurozonen. Återhämtningen fick reklaminvesteringarna i Väst- och Centraleuropa att uppleva en positiv tillväxt på 2,9 procent under fjolåret.

Reklammarknaden i Storbritannien upplevde en tillväxtboom på 8,4 procent under 2014 tack vare en snabb omställning till det digitala. Enligt prognosen kommer marknaden att växa lika mycket under 2015. Tack vare den brittiska tillväxtboomen förväntas reklaminvesteringarna i Väst- och Centraleuropa att växa med ett snitt på 2,8 procent mellan 2014 och 2017.

Östueuropa och Centrala Asien
Ukrainakrisen har allvarligt skadat den inhemska reklammarknaden, medan Ryssland påverkas av EU och USA:s sanktioner. ZenithOptimedia beräknar att reklaminvesteringarna i Ukraina kommer att krympa med 62,3 procent under 2015. Den ryska reklammarknaden, som växte med 4,3 procent under 2014, förväntas visa negativ tillväxt på 16,5 procent i år.

I Östueuropa och Centrala Asien som helhet beräknas marknaden sjunka med 9,4 procent under 2015. Den kommande treårsperioden förväntas tillväxten ligga på -0,3 procent.

Asien
I Japan växte reklammarknaden med 2 procent förra året och ZenithOptimedia beräknar att tillväxten kommer att liva på samma nivå varje år fram till 2017. I zonen där Australien, Nya Zeeland, Hong Kong, Singapore och Sydkorea ingår beräknas tillväxten ligga på 3,4 procent i snitt de kommande tre åren.

I de snabbväxande asiatiska ekonomierna där Kina, Indien, Indonesien, Filippinerna, Thailand och Vietnam ingår väntas reklammarknaden växa med 9 procent de kommande tre åren, en avmattning jämfört med ökningen på 13,5 procent de senaste fem åren. Den minskande tillväxttakten beror främst på att den största ekonomin, Kina, nu växt till sig och därför inte utvecklas i samma hastighet som tidigare.

Grafen visar tillväxten för reklaminvesteringar marknad för marknad

Nordamerika
I Nordamerika ökade reklaminvesteringarna med 4,7 procent under 2014 tack vare bland annat Vinter-OS. Här beräknas reklaminvesteringarna stiga med 3,5 procent i år, följt av 4 procent under presidentvalåret 2016 och 3,6 procent året efter.

Latinamerika
Fotbolls-VM boostade reklammarknaderna i regionen och reklaminvesteringarna stef med 11,2 procent under fjolåret. Under 2015 förväntas tillväxten ligga på 11,4 procent och under nästa år, då Brasilien står värd för Sommar-OS, beräknas siffran växa till 14,2 procent för att sedan mattas av något till 10,5 procent år 2017.  

MENA
Den arabiska våren gjorde att många annonsörer i Mellanöstern och Nordafrika blev rädda för att dra till sig negativ uppmärksamhet och reklaminvesteringarna sjönk med 14,9 procent 2011. Sedan dess har det skett en återhämtning och 2015 beräknas tillväxten landa på 3,1 procent mellan 2014 och 2017.

Utvecklingen för mediekanalerna
Internet fortsätter vara den snabbast växande kanalen. ZenithOptimedia beräknar att investeringarna i kanalen växte med 18,5 procent under 2014 och de kommande tre åren kommer tillväxten att landa på i genomsnitt 14 procent. Genom nya format är det displayannonsering som kommer att växa starkast (18 procent).   Online video växte med 34 procent under 2014 och beräknas ha en årlig tillväxt på 29 procent mellan 2014 och 2017.

När det kommer till marknadsföring i mobilen beräknar ZenithOptimedia en årlig tillväxt på 39,8 procent under samma period. Under 2014 stod mobilen för 22,1 procent av de digitala investeringarna. 2017 förväntas andelen uppgå till 40,4 procent.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

ZenithOptimedia

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.