Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

”Saab har ingen affär”

Publicerad: 6 september 2012, 13:23

Saabs gamla byråpartners Lowe Brindfors och Valentin & Byhr är inte intresserade av Saabkontot.
– Jag tror knappast att de behöver en reklambyrå i dagsläget, säger Magnus Valentin vd på Valentin & Byhr.

Ämnen i artikeln:

SaabLowe BrindforsValentin & Byhr

Andreas Rågsjö Thorell

andreas.thorell@resume.se


Lowe Brindfors och Valentin & Byhr hade haft Saabkontot i 15 år när  konkurshotet började närma sig och intäkterna från Trollhättan slutade  att komma i början av 2011. I måndags blev Nevs köp av Saab godkänt. Men  byråerna har idag inga planer på att ta kontakt med de nya ägarna.
– Vi har inte diskuterat det och har inga planer på att approchera dem, säger Lowe Brindfors vd Anette Gårdö till Resumé.

Hon uttrycker idag inget intresse på ett samarbete med Saab Automobil.
– Vi har haft ett fantastiskt samarbete med SAAB i många år och önskar   dem lycka till i den nya konstellationen. Vi förstår att de befinner  sig  i en intressant fas och om de vill kontakta oss är de självklart   välkomna. Hon uttrycker idag inget intresse på ett samarbete med Saab Automobil.

– Skulle det lösa sig med varumärket och produktionen kan man sannolikt tänka sig att de skulle behöva kommunicera. Men vi har inga planer på ett samarbete.

Göteborgsbyrån Valentin & Byhr delade på Saabkontot tillsammans med Lowe Brindfors. Inte heller Valentin & Byhrs vd Magnus Valentin har något intresse att ta kontakt med biltillverkaren.

– Jag har svårt att se att de behöver en reklambyrå i dagens läge. Det var en väldigt stor kund för oss och vi kände till deras bekymmer sen innan. Det gjorde att vi kunde styra om vårt arbete. Vi har lagt Saab bakom oss, säger Magnus Valentin.

Magnus Valentin bedömer samarbetet med Saab som lyckat. Trots att man i samband med konkursen förlorade 11 miljoner kronor. Pengar som Magnus Valentin inte tror att han kommer att få röken av.

Vad gjorde ni för att täcka upp förlusterna under 2011?
– Vi gjorde ingenting, utan tog det på resultatet. Saabs konkurs skedde i en period där vi hade väldigt hög beläggning. Vi fick in många nya kunder samtidigt som vi fick fler åtaganden från de befintliga.

Varför tror du inte att en reklambyrå är aktuell för Saab?
– De har ingen affär i dagsläget och det kommer nog att ta flera år innan det blir relevant.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev