Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

SAAB lägger i högsta växeln

Publicerad: 27 januari 2010, 14:34

Först lägger SAAB in ettan i imageskapande och trygghetsinriktad reklam gentemot konsument­ledet. Sedan drar man på turbon kring marknads­föringen för nya 9-5:an, där halva budgeten beräknas gå åt. Lowe Brindfors och Valentin & Byhr sitter lika säkert som amen i kyrkan. Mot slutet av 2010 räknar SAAB med ökade volymer.


Ämnen i artikeln:

Valentin & ByhrSaab

truefalse

Trollhätteborna gick ur husen för att få vara med om det historiska ögonblicket när Spykers vd Victor Muller och SAAB:s vd Jan-Åke Jonsson visade upp sig vid SAAB:s museum i Trollhättan. (Foto: Scanpix)

Efter tisdagens besked att Spyker köper SAAB finns inga planer på att byta reklambyrå, utan avtal ska förnyas:
– Lowe Brindfors, Valen.tin & Byhr samt övriga byråer har ställt upp till 1 000 procent. Om man är med oss i motgång är man med oss i medgång, säger SAAB:s globala marknadschef, Annika Priou.

Självklart sjönk marknadsföringsvolymerna som en direkt effekt av turbulensen, men enligt Annika Priou var det inte tal om dramatiska nedskärningar.

I ett första skede vill SAAB skapa trygghet gentemot konsumentledet. Därefter sker storlansering av nya SAAB 9-5. Exakt när och var är oklart, dock någonstans i Skandinavien.

Nya 9-5 är SAAB:s viktigaste lansering på många år. Med tanke på alla spekulanter kring SAAB har marknadsförings­avdelningen redan förberett ett scenario. Totalt räknar SAAB med att förbruka hälften av sin globala marknadsföringsbudget.
– Vi har tappat volymer på fleetsidan, det vill säga företagsköp. Så 9-5 får bli loket som drar varumärket, säger Annika Priou.

Hon kan inte nog understryka hur viktig 9-5:an är för SAAB, dels för att bilen behövs i biltillverkarens modellprogram, dels för att den visar vilken riktning SAAB har tagit såväl design- som teknikmässigt.
– Vi har haft vip-visningar i höst och många blir förvånade över bilens fantastiska design- och teknikinnehåll. Jag har själv haft förmånen att provköra och det känns som om du aldrig har kört något annat, säger Annika Priou.

Fokus i marknadsföringen kommer att ligga på design, sportighet och ansvarsfull prestanda, vilket innebär att 9-5 kombinerar låg miljö­påverkan och hög säkerhet med god prestanda.
– Jag räknar inte med radikala förändringar, utan det är fortsatt ”Move your mind” som gäller. Men budskapet kanske blir än tydligare än förut. Man kan konstatera att vi inte har några problem med awareness-biten precis, säger Annika Priou.

Fram tills nu har SAAB:s försäljningskontor varit globalt integrerat i GM:s försäljningsbolag. Planen är att centralisera all verksamhet till Sverige:
– Vid slutet av året styrs så gott som all marknadsföring från Sverige. Därmed räknar jag också med ökade volymer för byråerna jämfört med tidigare år, säger Annika Priou.

Hur SAAB ska samarbeta med Spyker inom marknadsföring är inte glasklart. Det mesta pekar på att Spyker skapar någon form av bolag, troligen ett holdingbolag, som ägs av både Spyker och SAAB Automobile. Hur mycket Spyker kommer att påverka inriktningen är oklart:
– Jag vet bara att man vill lägga ännu större vikt vid premium- och sportiveness, säger Annika Priou.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Valentin & ByhrSaab

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.