Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Saab-pitchen läggs på is

Publicerad: 19 april 2011, 14:10

Fabriken i Trollhättan står öde. Saab blöder miljoner och varumärket solkas. Det långa samarbetet med Brindfors är på sluttampen. Nu läggs också Saabs utlysta reklambyrå­pitch på is.


Ämnen i artikeln:

Victor MullerSaab

truefalse

Saabs tillförordnade vd Victor Muller och avgående vd Jan-Åke Jonsson försökte förgäves tona ned Saabs ekonomiska problem vid bilsalongen i början av april. Victor Muller utlovade en ny reklambyråpitch men i dag står det klart att pitchen är lagd på is. Foto: Björn Elgstrand.

Saab skakar. Produktionen har stått stilla i två veckor. Biltillverkaren mister minst 1 miljon i timmen. Samtidigt är det osäkert om, eller när, klartecken från ­Europeiska investeringsbanken (EIB) och GM kommer kring Vladimir Antonov som finansiär och trolig framtida storägare.

Samtidigt är Saab ute i en ny storkampanj för sin bilmodell 9-3 Griffin, signerad reklambyrån Lowe Brindfors. Ett samarbete som löper ut någon gång i sommar, parterna vill inte kommentera exakt när. Ett par ytterligare kampanjer påstås vara framtagna, men sedan är det tomt på ­reklamfronten

Klart är dock att Saab har utlyst en jättepitch, med 25 miljoner i potten, det kunde Resumé berätta för tre veckor sedan. Pitchen rattas av tillförordnade vd:n Victor Muller tillsammans med bland andra den globale marknadsdirektören Knut Simonsson.
– Vi har valt ut i detta nu ett antal kandidater, både i Sverige och internationellt, erkända och prisbelönta byråer och jag är övertygad om att vi kommer att landa hos en bra byrå, sade Victor Muller i en intervju med Resumé under Saabs vårsalong i Nacka strand tidigare i början av april.

Men nu läggs pitchen på is. När Resumé konfronterar Knut Simonsson med uppgifterna om hur pitchen fortlöper är svaret tungt och kortfattat.
– Viloläge.

Därmed skjuts vårens stora bilpitch upp. Oklart till exakt när.

Saabs mediebyrå Carat tar kreditrisken vid bokningen av medieutrymme och borde vara både nervösa och försiktiga. Men Aegischefen Göran af Klercker håller masken:
– Samarbetet med Saab fungerar bra, vi fortsätter jobba.

Men ni tar väl kreditrisken för allt eventuellt bokat medieutrymme?
– Vi diskuterar aldrig kontraktsförhållanden som rör våra kunder.

Har ni vågat boka något medie­utrymme inför hösten då?
– Jag skulle aldrig kommentera en sådan sak. Men låt mig säga så här, vi har ingen anledning att göra någon omprövning av våra förhållanden. Det funkar alldeles utmärkt.

Från Stockholm Design Lab är kommentarerna om samarbetet med Saab kortfattade.
– Samarbetet fortsätter med Saab men av uppenbara skäl vilar vissa projekt, säger Björn Kusoffsky, cd och grundare.

Saabs redan svårt sargade varumärke tar ytterligare stryk för varje dag som osäkerheten består. Tre parter, försvarskoncernen Saab AB, lastbilstillverkaren Scania och Saab Automobile, delar varumärket och har reglerat relationerna i ett komplicerat avtal, som bland annat styr hur varumärket kan överlåtas. Resume har sökt Saab AB:s varumärkeschef Anders Blom som inte vill uttala sig.

Vi har även sökt ansvariga på Valentin & Byhr.

Tero Marjamäki

Ämnen i artikeln:

Victor MullerSaab

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.