Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

SAAB:s nya ägare värvar reklamstjärna

Publicerad: 17 juni 2009, 13:58

Toppbelönade creative directorn Jari Ullakko är inblandad i den pågående SAAB-affären. Som vän och kollega till norrmannen och finansiären Bård Eker ska Jari Ullakko se över SAAB:s varumärke. – Vi jobbare berättar inte vad vi gör, säger Jari Ullakko.


Ämnen i artikeln:

Saab

truefalse

Jari Ullakko, kommer att jobba med Saab.

Finländaren Jari Ullakko står bakom några av Sveriges största reklamframgångar.
Karriären har varit en exempellös resa och en titt i hans cv visar att han har haft ledande positioner på Erma & Horelli, Young & Rubicam och DDB Worldwide.

År 2000 blev Jari Ullakko skandinavisk creative director på Lowe med ansvar för internationella konton och han arbetade då bland annat med SAAB på Lowe Brindfors.

En källa till Resumé säger att Jari Ullakko ”andas SAAB”. Under flera år arbetade han heltid med bilmärket. Innan dess har han även arbetat med Audi.

Jari Ullakko är också gammal vän med Bård Eker som har delfinansierat Koenigseggs köp av SAAB. När köpet påbörjades i veckan utpekades Jari Ullakko som en person i
teamet runt Bård Eker.

Jari Ullakko nås på sin mobiltelefon när han är hemma i Sverige och Resumé kan konfrontera honom med uppgifterna.

Jobbar du tillsammans med Bård Eker?
– Det är ingenting som jag kan kommentera. Men han är en bra typ.

Är du inblandad i övertagandet av SAAB?
– Jag kan inte kommentera det. Jag skulle gärna göra det om jag kunde men jag kan inte.

Varför kan du inte berätta?
– Man ska inte prata om det utan jag överlåter det till de stora gubbarna. Vi jobbare berättar inte vad vi gör.

Ska du jobba med marknadsföringen kring SAAB?
– Det kan jag inte kommentera.

År 2003 lämnade Jari Ullakko Lowe Brindfors och uppdraget med SAAB och tillsammans med varumärkesstrategen Andreas Rosenlew, även han Loweavhoppare, startade han kommunikationsbyrån Grow, en ihopslagning med reklam- och arkitektbyrån Sandell Sandberg.

Duon Ullakko-Rosenlew beskrivs som ett av Reklam-Sveriges mest briljanta par. Jari Ullakko sålde sin del i Grow i våras och uppgav då bland annat att han skulle ägna sig åt skidåkning. Hans 25 procent i Grow köptes av övriga delägare.

Grow arbetar sedan tidigare också med de två bilföretagen Bentley och Lexus.
Andreas Rosenlew uppger att ”det har varit diskussioner tidigare men i andra sammanhang” när det gäller SAAB.  
På en rak fråga om han själv är inblandad i det aktuella SAAB-övertagandet svarar Andreas Rosenlew:
– Nej, inte alls.

Resumé har utan framgång sökt Bård Eker.

Claes de Faire

Ämnen i artikeln:

Saab

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.