Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Saab släpper ny kampanj

Publicerad: 7 februari 2008, 14:26

I reklambyrån Lowe Brindfors senaste kampanj för Saab står turbo återigen i fokus. – Det här var ett gyllene tillfälle att fokusera på vad Saabs turbo kan göra, säger Peter Preisler, projektledare och ansvarig för det Saab globalt på Lowe Brindfors.


Bild från reklamfilmen.

Under 2007 låg fokus på Saab Biopower och reklamlåten ”Release me” från gruppen Oh Laura och kampanjen ”Släpp loss naturens krafter” spelades flitigt. Nu väljer Saab att fokusera på bilens turbokraft.

Kampanjen består bland annat av en reklamfilm, framtagen av Lowe Brindfors i samarbete med regissören Adam Berg och produktionsbolaget Camp David. Filmen, som kommer att gå globalt, gick i början av januari upp i Italien. I fredags var det svensk premiär. Filmen kommer även att visas i bland annat Spanien, Frankrike och övriga nordiska länder.

– Den grundläggande tanken är att börja kommunicera kring turbo igen. Det har varit en del av Saab under de senaste trettio åren men ordet har fallit lite i glömska. Nu lyfter vi fram det igen och visar vad Saabs turbo kan göra. Bilderna i filmen ska symbolisera olika situationer som man kan känna igen sig i där det behövs extra kraft. Men det handlar inte bara om att slå sig för bröstet. Turbo ger dig kraft när du behöver det, inte hela tiden. Filmen landade i ett humanistiskt språk och situationer som många kan känna igen sig i, säger Peter Preisler .

Bild från kampanjsajten.

Totalt har reklambyrån tagit fram en reklamfilm som sedan klippts i lite olika versioner.

I Sverige kommer kampanjen att visas på tv under fem veckor. Detta backas upp av dagspress, affärspress samt en bannerkampanj på webben.

– Filmen har, liksom den förra, en väldigt emotionell dramatisering av budskapet. Det som skiljer den här från ”Släpp loss naturens krafter” är att här är bilen en del av handlingen och binder ihop historierna på slutet, säger Pelle Holm , projektledare på Lowe Brindfors.

Filmen, som ska visa vad som händer när man kombinerar bilens turbo med biopower, spelades in i slutet av förra året i Sverige och Spanien.

Bild från reklamfilmen.

Annons erna i kampanjen bygger på samma tema men fokuserar på hinder där man behöver extra kraft.
– I print visar vi bland annat långsamma fordon på vägarna som du behöver extra kraft för att kunna köra om snabbt och säkert, säger Pelle Holm .

– Turbo är en av grundstenarna i varumärket men det var väldigt länge sedan vi lyfta fram det i en kampanj. Nu hade vi ett perfekt tillfälle. Det som är unikt för Saab är just att dess turbo gör att du får ut det där extra av etanolen.

Saab

Saab Automobile: Kristian Jörgensen , Lena Olander , Fredrik Gustafsson GM Norden : Tina Jarlerud, Magnus Lindbäck
Byrå: Lowe Brindfors
Arbetsgrupp: Peter Preisler  globalt kundansvarig, Gabriella Klapp & Pelle Holm projektledare, Magnus Wretblad cd, Rickard Villard, Patrik Westerdahl & Carl-Johan Ekberg ad , Carl Hasselblad ad assistent, Martin Bartholf, Kalle Håkansson & Per Sundin copy , Joakim Wållgren planner , Mark Baughen byråproducent, Anna Adolfsson , Emma Branting & Cecilia von Uexkull produktionsledare, Ola Lanteli, Isabel Widén & Pelle Sundqvist original
Produktionsbolag: Camp David, Regissör: Adam Berg, Producent: Stefan Falk
Musik: Riviera

Linda Fagerlind

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.