Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Saab växlar upp

Publicerad: 9 juli 2010, 10:35

Intresset för nya Saab 9-5 har hittills varit rekordstort. För att stilla nyfikenheten släpper Saab nu en app till både iPhone, iPad och iPod Touch, gjord av Valentin&Byhr och HiQ. – Detta blir startskottet för Saab i iphone och ipad,   men är bara ett första steg i den digitala satsningen, säger Valentin&Byhrs vd, Johan Andinsson.


Ämnen i artikeln:

Valentin & ByhrSaab

Nya Saab 9-5 är, enligt Saab själva, den tekniskt och designmässigt mest avancerade Saaben hittills. För att låta intresserade lära känna bilen och dess speciella egenskaper lanseras nu Saabs nya iPhone/iPad-app. Appen ger användaren möjlighet att uppleva och inspireras av den nya skapelsen från Trollhättan – från att välja färger och fälgar till att se ny film, bilder och snurra bilen i alla vinklar med hjälp av funktionen 360 spin. Bland mycket annat.

–   Detta blir startskottet för Saab i iphone och ipad,    men är bara ett första steg, förhoppningen är att appen ska leva vidare länge, och utvecklas allt eftersom, säger Johan Andinsson, vd på Valentin&Byhr.

Hur har arbetet varit efter det stod klart att Sabb inte går i konken?

–  Det har varit ett enormt engagemang, både från allt folk i Trollhättan, men också från våra medarbetare här. Känslan när vi har tagit fram kommunikationen har varit ”äntligen!” nu får vi sjösätta allt som vi planerat en längre tid.

Till applikationen har man också tagit fram en film som är tänkt att kommuniceras i alla digitala medier.

– Den är väldigt produktfokuserad och skiljer sig lite från hur Saab traditionellt brukar kommunicerar, men vi är väldigt nöjda och stolta över resultatet.

Applikationen är utvecklad tillsammans med HiQ, och satsningen är ett led i arbetet att komma kunderna ännu närmare, inte minst på den digitala arenan, säger Johan Andinsson

Tero Marjamäki

Ämnen i artikeln:

Valentin & ByhrSaab

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.