Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Saabs reklamskuld: 52 miljoner

Publicerad: 16 April 2012, 12:38

52 miljoner kronor. Så stora är fodringarna på Saabs konkursbo från byråer och tryckeri. Men chansen att de ska få se röken av pengarna är obefintlig. – Det är inget vi räknar med, säger Magnus Valentin, vd på Valentin & Byhr.


Ämnen i artikeln:

Valentin & ByhrSaabLowe BrindforsCarat

När konkursförvaltaren i förra veckan lämnade in konkursbouppteckningarna i Saab Automobile framgick den totala skulden till leverantörerna: svindlande 13 miljarder kronor.

Men eftersom tillgångarna i konkursboet bara uppgår till runt 3,5 miljarder så är det knappt 10 miljarder kronor som saknas. Det är med andra ord få som kan hoppas på att få ut några pengar alls för utfört arbete.

– Man kan konstatera att det är en stor oprioriterad skulddel. Allt tyder på att det inte blir någon utdelning till oprioriterade fordringsägare i Saab Automobiles konkurs, sade den erfarna konkursförvaltaren Johan Sölveland på advokatfirma Glimstedt till Di.se i förra veckan.

Listan över de byråer som har fodringar på Saab är diger. Den totala skulden till sina marknadsföringspartners uppgår till drygt 52 miljoner kronor.

Valentin & Byhr är den byrå som Saab har störst skuld till, totalt drygt 13 miljoner kronor. Lowe Brindfors kommer på andra plats med knappt 11 miljoner. Medan de sistnämnda tog en fajt för sina pengar förra våren var det tyst från Valentin & Byhr.

– Vi fick inte fick kommentera några ekonomiska angelägenheter. Det stod i vårt kontrakt med GM som senare övergick till Saab, säger Magnus Valentin.

Han räknar inte med att få tillbaka några pengar från konkursboet. Istället har de tagit hela smällen på fjolårets resultat vilket innebär en minskad vinst för 2011.

– Det är inte roligt, men å andra sidan: hur många byråer kan ta en sådan smäll och skriva av det på ett år? frågar han sig.

– Vi hade lång tid att ta höjd för det här, och det kom under en period när det var all time high på allt annat. Vi har inte behövt göra oss av med folk och har lyckats flytta om personal till andra uppdrag.

Byrån gjorde inga arbeten för Saab från och med april i fjol. Ändå uppgår fodringen till dryga 13 miljoner kronor. Magnus Valentin menar att kunden hade betalat för sig fram tills på hösten 2010 men att det hände något när det var dags att betala för perioden kring årsskiftet.

– I fordonsindustrin har du långa betalningsvillkor. Det gör att man hinner jobba länge innan du ser att kunden inte betalar. Det var det som hände: det var en bit in i april som alla upptäckte att vi inte hade fått betalt, säger han.

Saabs mediebyrå i Sverige var Carat och de har en fodring på runt 5 miljoner kronor på sin forna kund. Stockholm Design Lab har i sin tur inte fått betalt för utförda arbeten till ett värde av 720 000 kronor.

Bland biltillverkarens utländska byråer kan man notera att Vizeum har en fodring på knappt 11 miljoner kronor. Även moderbolaget Aegis Media vill ha ut runt 7 miljoner. IPG-byråerna McCann och MRM har också de fodringar på Saab, men förhoppningen att de ska få tillbaka något är, som sagt, obefintlig. Detta eftersom samtliga byråer är oprioriterade fodringsägare.

HELA LISTAN

Svenska:

Valentin & Byhr: 11,8 Mkr

Valentin & Byhr PR: 1,3 Mkr

Lowe Brindfors: 10,8 Mkr

Carat Sverige: 4,9 Mkr

Göteborgs Tryckeriet: 1,3 Mkr

Stockholm Design Lab: 720 Tkr

Utländska:

Vizeum (Frankrike, Danmark): 10,7 Mkr

Aegis Media(Tyskland & Italien): 6,8 Mkr

MRM Worldwide: 2,2 Mkr

McCann (Finland, Danmark, Spanien): 1,6 Mkr

Tot: 52,1 Mkr

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.