Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Saatchi byter Depeche Mode mot Sinatra och Clash

Publicerad: 15 Oktober 2008, 09:27

Saatchi & Saatchi står bakom den nya kampanjen för Sony Ericssons nya musikmobil W902. – Det är ett väldigt annorlunda sätt att berätta en historia på, säger Fredrik Preisler, ad på Saatchi & Saatchi.


Saatchi & Saatchi har tagit fram två reklamfilmer och flera utomhusenheter för att lansera den nya telefonen W902 för kunden Sony Ericsson. Kampanjen ska gå i Sverige och Norge men Fredrik Preisler säger att de hoppas att globala Sony Ericsson ska gilla den så pass mycket att de väljer att köra den globalt också.

– Den förra kampanjen vi gjorde åt Sony Ericsson där folk sjöng med till Depeche Modes låt ”Enjoy the Silence” var också en lokal kampanj från början. Det slutade med att den gick på 12 marknader. Den utvecklingen hoppas vi på för den här kampanjen också.

Saatchi & Saatchi har arbetat med Sony Ericsson i två år. Den förra kampanjen för telefonen W890 blev den svenska byråns mest spridda kampanj hittills. Nu ska en avskalad ljudupplevelse skapa hype kring Sonys nya mobiltelefon.
– Sony Ericsson har testat telefonen på ”The test factory” i Tyskland och kom fram till att den har det bästa ljudet man kan få i en mobil. Det tog vi fasta på. Briefen blev ”Hör varje detalj”, säger Fredrik Preisler.

Idén bygger på små misstag som man bara hör om man lyssnar riktigt noga.
– Vi kollade runt med ett par olika produktionsbolag och till slut landade vi på RBG6 som kom med en ny och annorlunda lösning, säger Preisler.

Hur menar du?
– Det är ett väldigt annorlunda sätt att berätta en historia på. Väldigt grafiskt och väldigt visuellt. Sedan har vi också arbetat med Sony Ericssons färger på ett speciellt sätt, där allt är på riktigt. Med andra ord ingen postproduktion. Vi har valt att göra det väldigt analogt.

De två reklamfilmerna, en med Frank Sinatra och en med The Clash, kommer att synas i TV3, Kanal 5, TV6 och på MTV.

Sony Ericsson

Uppdragsgivare: Ola Lilja-Molén, Madelaine Jarehov på Sony Ericsson
Byrå: Saatchi & Saatchi
Arbetsgrupp: Fredrik Preisler, Mårten Hedbom kreatörer, Hans Sydow projektledare, Maria Lindskog Klasén produktionsledare
Produktionsbolag: The Producers
Regi: RBG6
Joel Nordström, Lars Ohlin
Producent: Mats Wolgers

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.