Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Saatchi i storgräl med kunden

Publicerad: 24 februari 2010, 08:16

Saatchi & Saatchi tycker att Toyota ska stoppa reklamkampanjer medan man lagar sina bilar.
Absolut inte, säger Toyota.


Ämnen i artikeln:

Saatchi & SaatchiToyota

De senaste månaderna har Toyota tvingats att kalla tillbaka miljontals bilar som har fel på bromsar och gaspedaler. Toyota har i flera reklamfilmer informerat om återkallelsen.

Inte bra, tycker Toyotas byrå Saatchi & Saatchi.

Det är Bob Seelert, Saatchis högste globale chef, som gått ut i en australiensisk tidning och sagt att Toyota borde hålla tyst medan man renoverar de defekta bilarna.

– Vår ståndpunkt är att i den här situationen är det inte meningsfullt att göra någon reklam. I stället kan de fundera på hur de ska fixa alla bilar och när det väl är gjort ska vi hjälpa Toyota att återfå sin forna position.

Det är märkligt att en reklambyrå går ut officiellt med råd till sina kunder. Ännu mer märtkligt är att kunden, Toyota, offentliggör sin åsikt. Och man tänker inte hålla tyst.

– Absolut inte. Vi fortsätter med reklam i alla stora medier, säger en talesperson för Toyota America.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Saatchi & SaatchiToyota

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.