Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Saatchi klarar förlusten av If

Publicerad: 1 Mars 2010, 13:28

Hans Sydow, vd på Saatchi & Saatchi, hänger inte läpp trots att det nyligen stod klart att If lämnar Saatchi & Saatchi och i stället väljer Forsman & Bodenfors. – Kunder kommer och går.


Ämnen i artikeln:

Saatchi & SaatchiHans Sydow

truefalse

Hans Sydow, vd Saatchi & Saatchis

I våras sänkte Saatchi & Saatchi lönen med 10 procent för anställda och 20 procent för delägare och vd. Därefter har ekonomin stabiliserats och lönesänkningen är hävd. När den hävdes vill inte Hans Sydow, vd på Saatchi & Saatchi, gå in på. Och häromdagen stod det klart att byrån åker på ett större bakslag och tappar If till Forsman & Bodenfors.
– I fyra år har vi haft en bra och framgångsrik resa tillsammans med If. Mer än så vill jag inte kommentera, säger Hans Sydow.

I dag har Saatchi & Saatchi 22 anställda. Hur byrån gick 2009 kan inte Hans Sydow gå in på. Saatchi & Saatchi lyder under Sarbanes–Oxley-regler och måste invänta moderbolagets rapport.

Förutom bakslaget kring If har en rad tyngre personer lämnat byrån. Grundarna och delägarna Fredrik Preisler och Jonas Dahlquist slutade i höstas. Även planning director Eric Spongberg har slutat på byrån. Han har ersatts med Anna Nordell från King och Jonas Dahlquist med Tom Hedström från Euro RSCG. Fredrik Preisler har inte ersatts ännu.

Själv är Hans Sydow inte oroad. Byrån har fått in ett antal nya kunder, bland andra Toyota Sverige, Polarbröd, Sveriges Tidskrifter och  Specsavers. Storleken på uppdragen är konfidentiella och även om Saatchi & Saatchi inte planerar några nedskärningar att tala om går det heller inte att utesluta sådana:
– Jag kan aldrig garantera att det inte blir några neddragningar, men just nu ser det inte ut så, säger Hans ­Sydow.

Enligt Ulf Bäckman, informationschef på If, har rått-konceptet varit framgångsrikt:
– If är ett ungt varumärke så vi hade ett uttalat behov att öka vår kännedom. Genom råttorna har kännedomen ökat dramatiskt och vi är nu i kapp våra konkurrenter.

Samtidigt lever det tidigare så framgångsrika konceptet farligt:
– Råttorna är inte avlivade ännu, men vi behöver förnyelse. Så jag misstänker att Forsman & Bodenfors är ute och köper råttfällor på stan, säger Ulf Bäckman.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Saatchi & SaatchiHans Sydow

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.