Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Saatchi köper svenska Leo Burnett

Publicerad: 4 juni 2008, 17:46

Publicisnätverket planerar att stärka verksamheten i Sverige. Inom kort väntas Saatchi & Saatchi att köpa krisdrabbade Leo Burnett. – Vi för diskussioner, men var vi är kan jag inte kommentera, säger Saatchis svenske vd Hans Sydow.


Saatchis svenske vd Hans Sydow.

Det multinationella kommunikationsnätverket Publicis planerar en offensiv på den svenska marknaden. Nätverket finns i dag representerat med tre byråer i Sverige men inom kort väntas Stockholmsfilialerna Saatchi & Saatchi, Leo Burnett och Publicis gå samman i en avancerad affär.

Juridiskt sätt är det en enkel affär för Publicis globalt att slå samman tre av de egna byråerna på ett lokalt plan. Prestige och olika kulturer på byråerna försvårar dock affären.

I ett första steg förväntas Saatchi & Saatchi köpa Leo Burnett. En affär som väntas offentliggöras inom några veckor.

Saatchis svenske vd   Hans Sydow   vill först inte kommentera Resumés uppgifter. Samtidigt är han inte beredd att dementera affären, utan berättar att man arbetar med utförandet just nu.

– Vi för diskussioner, men var vi är kan jag inte kommentera, säger Hans Sydow.

Enligt vad Resumé erfar kommer den sammanslagna byrån även att gå samman med Publicis Stockholm.

– Det vill jag inte kommentera, säger Hans Sydow.

Men du blir chef på den nya byrån?
– Inga kommentarer. Det förs diskussioner.

Publicisnätverkets svenska reklambyråer har kämpat i motvind de senaste åren. Det ska också vara skälet till att de planerar att konsolidera reklamverksamheten i Sverige.

Det största sorgebarnet är Publics Stockholm AB. Den senaste årsredovisningen visar att nätverket tvingades skjuta till 14,5 miljoner kronor för att Publicis Stockholm AB skulle lyckas göra vinst.

Resumé har sökt Publicis Stockholms vd   Carl Unger för en kommentar men han har inte varit anträffbar.

Leo Burnetts utveckling har inte heller gått som planerat.

Efter flera år av förluster gjorde man 2006 en nätt vinst på 997 000 kronor samtidigt som byråintäkten var på 24 miljoner kronor.

Den planerade offensiv som   Thomas Gibson   och   Lars-Göran Uddman   hade tänkt att göra kom helt av sig när Thomas Gibson efter 3,5 år lämnade byrån för en månad sedan för att gå till Peacock.

Turbulensen på Leo Burnett fortsätter. I dag saknar byrån en chef. När Resumé söker vd eller ansvarig person låter man hälsa att man inte har en vd just nu och att man inte kan svara på några frågor förr-än tidigast nästa vecka.

Både Publicis Stockholm och Leo Burnett ägs av Publicis via Swelg Holding AB. I styrelsen sitter Starcoms nordiske vd   Jens Wellin   och JKL-chefen   Anders Kempe  . Även Starcom och JKL är ägda av Publicis.

Jens Wellin säger att han har för dåliga kunskaper om Swelg och hänvisar till sin ekonomichef. Som inte har någon information om att reklambyrådelen ska säljas.

Saatchi & Saatchi i Sverige tillhör inte samma holdingbolag, utan ägs via danska Publicis. När Hans Sydow klev in som vd lyckades han snabbt gör stordåd.

De senaste åren har det varit mindre väsen kring byrån. I år har Saatchi & Saatchi tappat fyra namnkunniga kreatörer.

Ekonomiskt gör man bara aningen bättre vinst än Leo Burnett och lyckades 2006 komma upp i
1 365 957 kronor.

Claes de Faire

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.