Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Saatchi & Saatchis framtidsutmaningar under nya ledarskapet

Publicerad: 24 april 2019, 12:52

Ebba Jandér

Som ny vd på Saatchi & Saatchi vill Ebba Jandér stå för ett inkluderande ledarskap. För Resumé berättar hon och Publicis-chefen Göran Af Klercker om byråns framtida fokus.


Ämnen i artikeln:

Saatchi & SaatchiReklamPublicis

Inom kort kommer Ebba Jandér att ersätta Jonas Björlin som har varit Saatchi & Saatchis vd sedan 2012, men som nu går vidare till Nord DDB där han blir strategisk projektledare. Vd-bytet kommer kort efter att Publicis implementerat byråmodellen "The power of one" som innebär att byråer som Saatchi & Saatchi i allt högre usträckning kommer att samarbeta med sina systerbyråer i nätverket Starcom, Publicis Sapient, Zenith, BBH och MSL.

Kommer den här förändringen från ledningshåll?

– Det här är helt och hållet Jonas beslut. Det är han som har valt att lämna. I diskussionerna mellan Jonas och mig blev det också tydligt att Ebba var den naturliga efterträdaren. Hon är en riktigt bra person att leda en byrå som Saatchi & Saatchi med tanke på de utmaningar som byrån står inför, säger Publicis-chefen Göran Af Klercker till Resumé.

Varför?
– Hon har en svårslagen kombination av förmåga att leda utveckling och people skills.

Vilka utmaningar kommer bli Ebbas viktigaste?
– Som de flesta andra kommunikationsbyråer handlar det om att det finns förutsättningar för att kunna skapa nya typer av lösningar för uppdragsgivarna. Här är bland annat rekrytering en nyckelfaktor, men också byråmodellen "Power of one" eftersom samarbete över disciplinerna skapar nya typer av lösningar.

– I slutändan handlar det om att ha starka kundrelationer och göra bra saker för dem genom en kombination av alla tillgängliga data, kreativitet och strategi. På senare tid har Saatchi & Saatchi gjort väldigt många bra saker för befintliga kunder, men också genom att vinna ett antal nya uppdragsgivare.

Vilka?
– Det kan jag inte kommentera.

I den senaste årsredovisningen från 2017 minskade byråns omsättning med 12 miljoner kronor. Hur mycket handlar Ebba Jandérs uppdrag om tillväxt?
– Det här jätteviktigt att växa, för alla byråer och vi är inte nöjda med 2017, så är det. Jag har inte de senaste siffrorna framför mig, men kan säga att byrån har gjort bra ifrån sig under de senaste månaderna.

I samband med att medarbetare har lämnat det senaste halvåret har vissa medarbetare framhållit kritik mot just "Power of one". Hur stor utmaning har ni haft med att övertyga medarbetarna om att det här är rätt väg att gå?
– Jag känner inte igen mig alls i den bilden. Vi har nästan bara fått positiva reaktioner, både internt och externt. Ett exempel är Sir. Martin Sorrell som nyligen gick ut med att han ansåg att Publicis var det enda nätverket som hade framtidssäkrat sin affär genom att ha en tydlig vision och idé. Vi behöver jobba över byrådisciplinerna och mer agilt än tidigare för att lösa våra kunders problem.

– Det här är ingen förändring som sker från en dag till en annan. Men oberoende om det handlar om mediebyråkompetens, kreativitet eller strategi så är alla överens om att vi drar nytta av den här förändringen. Att döma av hur marknaden har reagerat så har det här stärkt byråernas attraktionskraft mot kunder och talanger, säger Göran Af Klercker.

I juni tillträder Ebba Jandér rollen som vd. De första veckorna kommer att vara en övergångsperiod där företrädaren Jonas Björlin överlämnar arbetsuppgifter och rutiner. Hon beskriver uppdraget som en kombination av att förvalta och förändra.

– I våra arbetsprocesser kommer det att vara väldigt mycket business as usual. Den stora förändringen är att vi i en allt större utsträckning kommer att kunna stärka upp oss med hjälp av "The power of one". Inte minst när det kommer till den digitala spetsen som jag upplever att vi delvis har tappat de senaste åren.

För att stärka upp den kreativa sidan och bland annat en ersättare till byråns creative director Gustav Egerstedt har byrån inlett flera rekryteringsprocesser.

Hur menar du att ni har tappat digitalt?
– Internt har vi inte den spetskompetens som många av de större byråerna har. Vi har ingen UX-desigmer exempelvis. Det är här vi ska kunna ta hjälp av våra systerbyråer och fokusera på vår spets inom kreativitet och strategi.

Hur ser ditt ledarskap ut?
– Jag kommer att ha ett inkluderande ledarskap. Jag tror inte att bara för att man är chef så vet man alltid bäst. För mig som kommer från att vara en kollega faller det sig också naturligt. Min uppgift nu kommer att bli att se och ta fram det bästa i alla, det är det som kommer föra oss framåt. Jag tror och hoppas att jag är rätt kommunikativ också.

– Sen rimmar Saatchis befintliga värderingar bra med mina egna personliga värderingar, för mig är dessa inte bara platta ord. Det är en av anledningarna till att jag kom tillbaka till Saatchi för några år sen. Det handlar främst om ett öppet arbetsklimat, där vi är prestigelösa och delar med oss när vi jobbar med varandra, partners och våra kunder. Jag är övertygad om att jobben för våra kunder blir absolut bäst på det sättet. Självklart är jämställdhet en väldigt viktig fråga för mig också.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.