Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag21.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Saatchi & Saatchis Gillette-kampanj vinnare i Bees Awards

Publicerad: 3 Juni 2013, 15:15

För andra året i rad vinner Saatchi & Saatchi guld i Bees Awards för kunden Procter & Gamble Nordic. Kampanjen ”Tag the Weather” för Gillette Venus vann guld kategorin ”Best use of Geo Location for Social Media Marketing”. Även Forsbergs reklamskola vann guld i studentkategorin för "Google Music Translate".


Ämnen i artikeln:

Saatchi & SaatchiGillette

Bees Awards startades i San Fransisco 2009 och är den första och enda internationella reklamtävlingen som är helt tillägnad marknadsföring i sociala medier. Förra året vann Saatschi & Saatchi ett guld för "Ariel Fashion Shoot. När det var dags för pridutdelning igen under fredagen knep reklambyrån ett nytt guld.

Kampanjen "Tag the Weather" startade i januari. Här tog Saatchi & Saatchi tillvara på ett befintligt Instagrambeteende – att plåta sin vädervardag – och lät en profilerade bloggjury med medlemmar i Rio, Sydney och Miami bedöma bidragen och uppleva svenskt vinterväder.

De bidrag som hade taggen  #venuscompetition lades upp på den kampanjsajten. I fall deltagarna hade fotokarta aktiverad så fick deras bidrag en väderpoäng som blev högre ju sämre vädret var jämfört med den historiska normen för samma plats och tid. Väderpoängen vägdes sedan in i juryns totalbedömning.

Kampanjen fick ett stort genomslag och nådde över 91 procent av alla svenska kvinnor 18-35 på FB och Instagram. Nu belönas kampanjen alltså ett Bees-Awards-guld i kategorin ”Best use of Geo Location for Social Media Marketing”.

Även Forsbergs vann ett guld i studentkategorin för "Google Music Translate". Här konkurrerade skolan med Berghs som inte lyckades vinna med det nominerade bidraget för Röda Korset.

Bland de övriga nominerade svenska bidragen märks Primes kampanj för kunden Civil Rights Defenders. "Civil Rights Captcha" fick två nomineringar, varav en i  prestigekategorin "Best Campaign".  Även Volts kampanj #FriskisSthlm hade två vinstchanser i BeesAwards.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Saatchi & SaatchiGillette

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.