Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Saatchi tog hem Canal Plus

Publicerad: 20 Oktober 2008, 12:04

Saatchi & Saatchi vann striden om Canal Plus. – De var imponerande starka kreativt, säger Henriette Zeuchner, nordisk marknadschef på Canal Plus.


Målet för Canal Plus var att hitta en nordisk byrå som kunde jobba fram ett långsiktigt kommunikationskoncept. Enligt vad Resume.se erfar stod slutstriden mellan Saatchi & Saatchi och Storåkers McCann. Nu har vinnaren avgjorts. Canal Plus föll för Saatchi.

– Saatchi var imponerande starka i den kreativa analysen av oss som företag och vi tyckte att de hade en väldigt bra process för att se till att vi får en så bra nordisk samordning som möjligt, säger Henriette Zeuchner .

Saatchi ska nu ta fram ett långsiktigt kommunikationskoncept åt Canal Plus som kan fungera i alla medier och i hela norden.
– Det här konceptet kommer nog inte att rulla ut förrän tidigast kvartal ett nästa år. Men vi sätter igång samarbetet på stört. Vi har en tuff höst framför oss men det kommer att bli jättekul, säger Zeuchner.

Första resultatet av det nya samarbetet kommer dock redan till jul. Då kör Canal Plus ut en kampanj med hjälp av den nya reklambyrån.
– Vi kommer ha en julkampanj i år som Saatchi & Saatchi kommer att hjälpa oss med. Fast i den rullar vi inte ut det nya konceptet.

Hur påverkar TV4:s uppköp det här samarbetet?
– Canal Plus kommer att fortsätta att fungera som ett fristående varumärke och vi jobbar utifrån de premisserna i all vår kommunikation.

Vad beräknar du att uppdraget är värt?
– Det vill jag inte gå in på, säger Henriette Zeuchner .

Var det saker Saatchi presenterade i den här pitchen ni föll för eller tidigare saker de gjort?
– Det var en kombination. Teamet kändes väldigt tryggt. För oss var det väldigt viktigt att känna att de kunde hantera oss nordiskt. Det såg vi bland annat genom samarbeten de redan har som till exempel med IF. Sedan tycker vi också att det som de har gjort för både stora klienter som Sony Ericsson och för mindre som Gainomax har varit bra. Men det var ett väldigt starkt startfält överlag.

Tidigare jobbade Canal Plus med Brandreality. Kanalen var en av byråns tre största kunder.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.