Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Saatchis Plan: En julkortskampanj

Publicerad: 11 november 2011, 16:33

Med fem veckor kvar till jul lanserar nu barnrättsorganisationen Plan Sverige kampanjen "Julkortsautomaten".
Från kampanjsajten kan man skicka personliga julhälsningar samtidigt som man donerar till Plans olika projekt – dessutom finns chansen att få upp sin hälsning på tv.
Bakom kampanjen står Saatchi & Saatchi.


Nu sjösätter Plan Sverige, tillsammans med Saatchi & Saatchi, sin julkampanj ”Julkortsautomaten”. Kampanjen är det första från Plans samarbete med reklambyrån och den första större kampanjen från barnrättsorganisationen på länge som syftar till att samla in engångsgåvor.

På kampanjsajten kan man ladda upp sina inspelade julhälsningar som sedan snyggas till innan man väljer ett ”porto” – som i det här fallet är en gåva till något av Plans olika projekt. Med hjälp av en länk kan man sedan sprida sin julhälsning via mejl eller sociala medier.

– Vi löser också ett problem hos konsumenten. Det är ofta man glömmer att skicka julkort, som dessutom ofta är fula och tråkiga. Vi vill göra julkorten mer lustfyllda och meningsfulla, säger Maria Lindskog Klasén, projektledare på Saatchi & Saatchi.

Plannern Linn Johnsson fyller i:

– Ofta används piska istället för morot. Vi ville göra något positivt och komma bort från skuldbeläggandet.

Förutom att man skicka sin julhälsning själv via nätet kan man också välja att delta i en tävling med sin hälsning – där de bästa bidragen kommer att visas i tv.

– Vi hoppas på många kreativa och personliga julhälsningar, säger cd:n Adam Kerj.

En jury bestående av personer från Saatchi & Saatchi och Plan Sverigekommer att ta ut 20 bidrag. Fyra från företag och 16 från privatpersoner. De vinnande hälsningarna kommer att visas i TV3, TV8, TV6 och TV10 17-22 december.

På onsdag börjar teaserfilmerna där man uppmanar människor att skicka sina julhälsningar att rulla på tv.

Christian Ström

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.