Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Sadistisk personalpolitik blev solskenshistoria

Publicerad: 8 januari 2009, 08:26

Belgiska byrån So Nice hade ekonomiska problem och bad på sin hemsida om hjälp att välja vem på byrån som skulle sparkas. Personalpolitiken gav så mycket uppmärksamhet och nya kunder att byrån inte behöver sparka någon.


Belgiska byrån So Nice bad om hjälp att välja vem som skulle få sparken. Det gav stort eko och byråns ekonomi räddades. Ingen behövde få sparken.

Kunderna betalade inte eller betalde för sent. Det kom inte in några ny uppdrag. Situationen för reklambyrån So Nice i Bryssel var problematisk och det krävdes radikala åtgärder. Åtta anställda var en för mycket. Men vem var övertalig?

Om byråledningen är sadistiskt lagd eller har djupa insikter i sociala mediers dynamik, är oklart. Men åtgärden blev sajten ”You Choose, we fire!”. Där kunde alla Donald Trump-wannabes läsa de anställdas CV, deras för- och nackdelar plus deras egna kommentarer och sedan rösta på den som borde sparkas från byrån.

I ett mejl ut till kunderna skrev byråns grundare Laurent Duffaut ”Det här är ett frustrerat skrik över det orättvisa val vi tvingas till. Vi är inte skyldiga till de som händer med byrån.”

En av de anställda bad i sin kommentar att bli utröstad eftersom han inte ville jobba på en byrå som sparkar folk på det här sättet. Flashutvecklaren skrev att han hoppades att ”You Choose, we fire!” inte var den sista sajten han fick göra.

Reaktionerna lät inte vänta på sig. Bloggar och nyhetssajter över hela världen uppmärksammade den desperata byrån. Kommentarerna var förutsägbart indignerade och upprörda. Samtidigt gick 15 000 personer in och röstade på de olika anställda.

Men nu är omröstningen avslutad. På sajten tackar de åtta anställda för all uppmärksamhet, för all uppmuntran, för alla förolämpningar men framför allt för att kunderna nu betalat sina fakturor och att man fått in nya kunder. Byrån har kommit på fötter och de åtta anställda kan jobba kvar.

Det ska tilläggas att So Nice är specialiserad på buzz marketing.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.