Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 24 Maj 2011, 06:24
I höstas sågade Lars Bastholm kreatörerna på sin byrå Ogilvy New York. I går fick han sparken från byrån.
Ämnen i artikeln:
OgilvyLars Bastholm.
För två år sedan blev det stor uppståndelse när Lars Bastholm, ursprungligen från Danmark, lämnade heta digitala byrån AKQA för att bli chief digital creative officer på Ogilvy North America.
- Lars är den hetaste digitala talangen i branschen och vi har varit stora beundrare av hans jobb under många år, sa Ogilvys dåvarande nordamerikanske vd Carla Hendra.
Hans uppgift var att modernisera Ogilvy och höja den digitala kompetensen.
Förra året utökades arbetsuppgifterna och han fick även titeln chief creative officer på Ogilvy New York. Det fungerade mindre bra.
I höstas skickade han ut ett mejl till byrån där han beklagade sig över att han fick migrän av kampanjerna som byråns kreatörer tagit fram. Att de hade för låg nivå, var gammaldags och dåligt gjorda. Problemet var att mejlet läckte ut till media.
I går kom beskedet att Bastholm och Ogilvy inte passar ihop och därför lämnar han byrån. Enligt Ogilvychefen John Seifert var det ett ömsesidigt beslut.
Men det har inget med mejlet i höstas att göra.
– Vi är överens om att Lars har gjort ett fantastiskt bidrag till byrån.
– Men det var även klart att Lars var mer en entreprenör som vill göra saker än en ledare för en stor kreativ organisation.
Vad Bastholm ska göra i stället är inte klart men på Twitter efterfrågar han tips om bra hotell i Nice.
Innan han gjorde karriär i New York var Lars Bastholm kreativ chef på Framfab i Köpenhamn och på Grey.
Ämnen i artikeln:
Ogilvy