Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

”Säger ganska mycket om Lindex som företag”

Publicerad: 28 augusti 2013, 11:02

Skärmdumpar från Lindex sajt.

Lindex kritiseras återigen för sina barnkläder. Valet av tryck på t-shirtarna antyder att flickor är söta och pojkar arga. – Det säger ganska mycket om Lindex som företag, menar Resumés reklambloggare Nina Åkestam.


Ämnen i artikeln:

Nina ÅkestamLindex

Aftonbladet skriver om konsumenten Malin Nilsson som reagerade på en t-shirt med Angry birds-tryck på Lindex flickavdelning. Hon jobbar som förskollärare och försöker prata med både barn och föräldrar om klädernas betydelse. Därför blev hon extra upprörd.

–      De hade piffat till den röda fågeln med en rosett och gett den texten "Sweetie bird". På killavdelningen stod det i stället "Angry is the word", med en arg fågel. Sådana här allmänna figurer ska inte behöva förvanskas med glitter och rosetter för att kunna hamna på tjejavdelningen, säger hon till Aftonbladet.

Enligt Lindex köps trycken köps färdiga på licens. Företaget väljer sedan vilka tryck som ska gå på vilka produkter.

– Vi väljer olika prints till olika produkter beroende hur de passar in i kollektionen och det vi tror att våra kunder kommer att gilla, säger Kaisa Lyckdal, pressansvarig på Lindex till Aftonbladet och fortsätter:

–       Vi har valt att erbjuda ett så brett sortiment som möjligt så att kunderna själva får avgöra vad som är "pojkigt" eller "flickigt". Jag tror dessutom att det är olika från kund till kund.

Resumés reklambloggare och handels-doktoranden Nina Åkestam tror inte att nyheten skadar Lindex för stunden, men att klädkedjan måste börja tänka om.

–      Det är nog inget problem alls för Lindex på kort sikt. Än så länge stämmer det säkert som deras talesperson säger att många kunder gärna handlar på det sättet, säger Nina Åkestam och fortsätter.

–      Men däremot säger det ju ganska mycket om Lindex som företag – att man är reaktiv och drivs av vad folk tycker just nu, snarare än av vart vi är på väg eller vad varumärket självt vill. Det skulle oroa mig rejält om jag funderade på att investera i Lindex. Sen har vi ju naturligtvis den mänskliga effekten. Hur kul är det att gå till jobbet om man vet att man varje dag bidrar till ojämställdhet?

Lindex har tidigare bland annat kritiserats för att sälja bh:ar till småflickor.

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

Nina ÅkestamLindex

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.