Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Sahlgrenskas skrämmande kampanj

Publicerad: 4 oktober 2010, 14:10

Droppen blodgivning, som tillhör Sahlgrenska universitetssjukhuset, gjorde ett direktutskick med Halloween-tema. Tanken var att uppmärksamma blodgivning. Istället trodde flera mottagare att det var ett hotbrev.
– Nu gör vi en så kallad pudel, säger Jan Konar, enhetsöverläkare på Sahlgrenska.


Kampanjen skickas ut till 30 000 mottagare i helgen. I Halloween-tider ville Droppen blodgivning bjuda sina blodgivare på en skräckfilmsfestival. Problemet var bara att det i utskicket inte framgick vem som var avsändare. Istället uppfattade ett antal personer att brevet var hotfullt och skrämmande.

– En del av kampanjen var ett brev med bara maskinskriven text. Några har uppfattat det som ett hotbrev. Vi har inte fått många reaktioner, men några, och det räckte för att vi skulle avbryta kampanjen, säger Jan Konar.

I veckan kommer samtliga mottagare att få en ursäkt av sjukhuset. Anledningen till att det blev som det blev är enligt honom att dagens reklam är mer aggressiv än förr.

– Det är klart att man inte kan tänka på allt. Dagens reklam ska inte vara så snäll som den har varit tidigare, men vi räknade inte med dessa reaktioner, säger Jan Konar.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.