Reklam
Sålde byrån till nätverk – satsar allt på martech-startup
Publicerad: 2 oktober 2019, 08:02
Tommy Gottberg och Fredrik Blomberg.
Tommy Gottberg och Fredrik Blomberg checkar ut från Emakina DBG tre år efter försäljningen till den belgiska byrågruppen. Nu lämnar de byråvärlden efter 20 år för att i stället satsa helhjärtat på att hjälpa svenska mediehus med startupen Swadd.
Fredrik Blomberg och Tommy Gottbergs byråbygge tog sin början 2001 med John Doe Worldwide. 2013 bytte bolaget namn till Doe Blomberg Gottberg och växlade upp inom kreativitet med uppmärksammade kampanjer för bland annat spelbolaget Paf. 2016 sålde grundarna byrån till det oberoende belgiska byrånätverkvet Emakina. I måndags gjorde duon sin sista dag på Emakina DBG.
— Vilja att att söka sig till någonting helt nytt har växt sig stark. Möjligheter och idéer som har dykt upp längs vägen som lockar samt spänningen att få byta bransch efter 20 år inom reklam. Vi kommer primärt att ägna oss åt vårt nya start up, martech-plattformen Swadd. Men vi kommer också söka äventyret utomlands på nya marknader och med nya idéer, säger Tommy Gottberg.
Under tiden efter försäljningen till Emakina har Fredrik Blomberg och Tommy Gottberg startat martechföretaget Swadd. En plattform för att hjälpa annonsörer och mediehusen att skapa mer kvalitativa kontakter, högre effekt och koppla ihop slutkonsumenter med varumärken genom att låta användaren testa produkter och svara på frågor om reklamformat. Plattformen som lanserades som en quizapp förra sommaren har i dag över 80 000 registrerade användare.
– Vi har varit försiktiga med att öka användarförskaffningen och istället fokuserat på att bredda och utveckla produkten, säger Tommy Gottberg.
Under tiden då Fredrik Blomberg och Tommy Gottberg jobbat operativt på Emakina DBG har Anders Lövbrand drivit bolaget. I dag är sex personer ograniserade och Swadd har tagit in kapial från affärsänglar som Sven Mattsson och Peter Liljestrand.
– Man kan säga att vi nu lämnat den konsultativa sidan av marknadsföring för att i stället jobba med en teknisk plattform och bygga ett community. Vi vet att det är en utmaning att komma nära konsumenten och säkerställa att interaktion sker. Efter att ha jobbat 20 år med varumärke och kommunikation känns det spännande att för tillfället avsluta ett kapitel och påbörja ett nytt, säger Fredrik Blomberg.
Tanken är att Swadd ska agera i en internationell kontext och Fredrik Blomberg delar i dagsläget sin tid mellan Palma och Stockholm. Det har gått tre år sedan försäljningen och själv earn-outen avslutades vid årsskiftet och vid månadsskiftet löpte duons anställning ut. I går gjorde Fredrik Blomberg och Tommy Gottberg sin sista dag på byrån.
– Swadd är en faktor, och vi känner också en energi av att jobba med ett projekt där vi får prova vingarna inom ett område vi inte behärskar fullt ut. Det är inspirerande och man känner entreprenörslust, säger Fredrik Blomberg.
Vad blir nästa steg för Swadd?
– Dels att fortsätta växa i användaravtal, men framförallt få ut det som plugin till mediehus och publicister, säger Tommy Gottberg.
Vilken är den största utmaningen med att byta sida?
– Det tekniska. Jag kan inte mycket om teknik och kod och jag måste vara ödmjuk inför att bygga ny förståelse hela tiden, säger Tommy Gottberg. Där har Anders tillsammans med Billy Öhgren varit extremt viktiga.
Hur ser ni på förutsättningarna för det ni byggde upp på John Doe och Doe Blomberg Gottberg att drivas vidare i den nya konstellationen?
– Det kommer att gå bra. Emakina står väl rustade, både med ledning och medarbetare, samt med fantastiska kunder, säger Fredrik Blomberg och fortsätter:
– Emakina DBG har utvecklats väldigt bra sedan köpet. Reklam- och varumärkeskunnande kompletterar den digital byrån. Det har varit en lyx att få jobba mer operativt de senaste tre åren med bland annat SBAB och 100-wattaren som kronan på verket.
Vad blir starkaste avtrycket under åren med byrån?
– Många starka avtryck. Första gången vi blev Årets byrå var en väldigt härlig kollektiv glädje. Rent kreativt skulle jag säga ensamkonserten för PAF med Wikingsson och Dylan toppar som ett starkt minnet. Och även humorshowen för SBAB inför ett slutsålt Globen, säger Fredrik Blomberg.
Under 2018 växte Emakina DBG:s omsättning till 48 miljoner kronor rörelseresultatet (EBIT) ökade till 6,2 Mkr (4).