Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag22.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Sålde till nätverket för 46 miljoner – köpte tillbaka till vrakpris

Publicerad: 16 November 2018, 12:12

Peter Arnesson och Johan Eidmann när det begav sig

Foto: Claes de Faire

Grundarna sålde Bizkit och systerbyrån Wisely till A-Com för 44 miljoner kronor. Men ingenting gick som parterna hade tänkt. När byrån köptes tillbaka av Johan Eidmann och Peter Arnesson två år senare låg prislappen på 26 miljoner kronor.


Ämnen i artikeln:

Bizkit HavasJohan EidmannA-ComReklam

Resumé Insikt har granskat nätverksekonomin. I artikelserien får vi ta del av fallgroparna och framgångsrecepten när svenska byråer säljs till nätverk.

I mars 2006 sålde Johan Eidmann och den andra grundaren Peter Arnesson Bizkit och systerbyrån Wisely till A-Com för 44 miljoner kronor. Det var ett rent ekonomiskt beslut eftersom byrån egentligen inte var till salu. Köpet innebar att A-Coms omsättning tredubblades i ett slag och direkt påbörjades planer om en Norden-etablering.
Men det gick inte som de båda grundarna tänkt. Strax därefter började det blåsa rejält om A-com och aktiekursen var nere på botten. Efter bara drygt två år återtog man ägandet över Bizkit och Wisely genom en köpesumma om 26 miljoner kronor.

– A-Com hade ingen tidigare erfarenhet från den typen av byråer som Bizkit var. Vi trodde inte på integration i skilda resultatenheter som A-Com hade och fick krångla oss ur situationen. Vi sa till A-Com: "köp inga traditionella reklambyråer", i synnerhet i Norge som de ville. Det kommer inte gå bra när vi inte är integrerade och dessutom har svag kontroll på kvalitet och nyckelpersoner, säger Johan Eidmann och fortsätter:

– Det var i efterhand ett skitdåligt beslut av oss att gå in där. Men jag ser det ändå som en spännande tid. Det var bara en kort period och det gick ju bra till slut.

Bizkit sålde senare delar av verksamheten till franska Havas. När Bizkit Havas köptes arbetade 30-40 personer på byrån – i dag är man 75 personer i Sverige och drygt 170 i hela Norden. Omsättningen ligger på cirka två miljarder kronor för Norden och byråintäkten stiger snabbt.

Texten är ett utdrag ur Resumé Insikts artikelserie om nätverken.

Prova Resumé Insikt i 30 dagar

Är du redan prenumerant? Logga in här!

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.