Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Säljer reklamplats på en av Stockholms attraktivaste ytor – utan bygglov

Publicerad: 13 december 2017, 14:45

Den 12 juni gick bygglovet för LED-skärmen i korsningen Sveavägen/Kungsgatan ut. Trots det har bolaget Atracta fortsatt sälja reklamplats på skylten. Atracta och fastighetsägaren Hufvudstaden menar att de lämnat in en ny ansökan och väntar på svar.


Ämnen i artikeln:

UtomhusreklamReklam

På säljbolaget Atractas hemsida presenteras korsningen Sveavägen/Kungsgatan som "en av Stockholms mest livliga och aktiva korsningar".

Sedan i mars säljer bolaget reklamplats på en 140 kvadratmeter stor LED-skärm precis ovanför adidas flaggskepsbutik. Några av annonsörerna som under de senaste månaderna synts på reklamytan är Calvin Klein, Netflix, Sony Music och Ben & Jerrys.

Sedan den 12 juni i år saknar dock skylten ett giltigt bygglov. Skylten beviljades till en början ett tidsbegränsat bygglov och en ansökan om en förlängning av detta lämnades in den 5 maj. Ärendet behandlas just nu av Stadsbyggnadskontoret men något beslut är ännu inte fattat, trots att det gått ett halvår. Enligt den ansvariga handläggaren kommer beslutet förmodligen att fattas av Stadsbyggnadsnämnden och inte av någon enskild handläggare.

Trots att bygglovet runnit ut har alltså Atracta fortsatt sälja reklam på skylten. Har bygglovet runnit ut är man dessutom skyldig att plocka ned den.

– Är det så att vi blir ombedda att uppdatera eller justera något med skylten kommer vi självklart att göra det, säger Daniel Holmqvist, medgrundare på Atracta.

Hur ser ni på att ni sålt reklamplats på en skylt som saknar bygglov?

Vi väntar med glädje på det besked som kommer i ärendet.

Är det ditt enda svar på frågan? Även om en ansökan om ett nytt bygglov lämnats in så finns det ju inget giltigt i nuläget. Är det inte oetiskt att fortsätta försäljningen?

Inga kommentarer, säger Holmqvist.

Hufvudstadens marknadschef Louise Kihlberg menar att de under det tidsbegränsade bygglovet inte fick några indikationer från Stockholms Stad att det inte skulle förnyas.

– Vi skickade in ansökan om förnyat bygglov under våren 2017 och har sedan dess löpande sökt ansvarig handläggare på Stockholm Stad både via mail och telefon utan att få svar. Vi har handlat i god tro om att bygglovet skulle förlängas och därför har annonseringen fortsatt som tidigare, berättar hon i ett mejl.

Kihlberg berättar även att de kommer gå vidare till andra personer inom Stockholms Stad för att få ett svar i ärendet. Huruvida det är oetiskt att fortsätta sälja reklamplats på skylten innan ett nytt bygglov är beviljat vill hon dock inte svara på.

Resumé har sökt flera av de annonsörer som synts på ytan utan resultat.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

UtomhusreklamReklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.