Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag30.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Salmings bolag tvingas betala för felaktig reklam

Publicerad: 17 Juli 2008, 09:35

Börje Salmings vinimportsbolag Bornicon & Salming tvingas betala 200 000 kronor i vite efter ett beslut i tingsrätten. Anledningen – de marknadsförde en av företagets produkter med bild på en toast.


Här är annonsen Bornicon & Salming tvingas betala för.

Bilder på löjromstoast i reklam för champagne inte är okej. Det slår Stockholms tingsrätt fast. Domstolen går därmed på Konsumentombudsmannens linje. Resultatet - Bornicon & Salming tvingas betala det av konsumentombudsmannen tidigare utdömda vitet på 200 000 kronor.

Det var 2004 som Konsumentombudsmannen förbjöd Bornicon & Salming att använda bilder av annat än vin och de råvaror som vin tillverkas av i sin marknadsföring. Bolaget accepterade förbudet men bröt mot det förra året då de körde en annons med en bild på en löjromstoast. KO beslöt då att stämma Salmings vinimportsbolag.

I en kommentar till domen säger Agneta Broberg, stf Konsumentombudsman.
– Vi välkomnar domen och hoppas att branschen följer tingsrättens tydliga budskap. Samtidigt kommer vi självklart fortsätta att granska reklam för alkoholhaltiga drycker och agera om vi hittar nya överträdelser.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.