Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Samarin tar hjälp av smileys

Publicerad: 10 december 2007, 16:00

I höstas fick reklambyrån Ellermore uppdraget att marknadsföra Cederroths produkt Samarin. Nu kommer första kampanjen.


– Samarin är det naturliga förstahandsvalet vid lindrigare besvär med magen. Vi vill att Samarin skall uppfattas som ett varumärke som följer sin tid. Vi har försökt lyfta känslan som Samarin för med sig, det vill säga att man känner sig uppfräschad, befriad, sund och harmonisk, säger Johan Lundgren projektledare på Ellermore.

Ellermore samarbetade redan sedan tidigare med Cederroth och deras produkter Salvequick, Allevo, och Pharbio. Samarin klassar byrån dock som ett hedersuppdrag.

Varför ser ni Samarin som ett hedersuppdrag?
– Det är en av Cederroths viktigaste produkter och ett varumärke med väldigt lång historia. Samarin har dessutom alltid varit ett väldigt aktivt varumärke inom kommunikation, säger Johan Lundgren.

Salvequick och Pharbio fick Ellermore genom pitcher. Allevo och Samarin har Cederroth däremot gett till byrån.

I det nya uppdraget ingick att först uppdatera Samarins varumärkesplattform och därefter ta fram en ny kommunikationslösning.
– Vi har jobbat med att positionera Samarin inför framtiden och att plocka fram dess kärnvärden, men exakt vilka de är kan jag inte säga.

Kampanjen går som annonser i alla kvällstidningar och Metro under december. Hur kampanjen fortsätter i vår är ännu inte spikat.
– Vi har tänkt att den här kampanjen ska kunna leva vidare med andra symboler som har med välmående att göra. Troligtvis blir det i vår en kombination av annonser och banners på webben.

Varför valde ni att använda smileys?
– Vi ville visa att Samarin gör magen glad. Samarin är ett naturläkemedel baserat på naturligt fruktsalt. Det är effektivt och snällt och smileyn är snäll och glad,. Det passade ihop, säger Johan Lundgren.

Vad det här den första idén som kom upp?
– Gud nej, det fanns väldigt många spår. Men vi ville komma bort från den traditionella reklamen för sådana här produkter som ofta fokuserar antingen på stress eller mat och dryck. Vi ville beskriva vad som händer om man tar Samarin.

Samarin

Byrå: Ellermore
 Arbetsgruppen består av: Sara Fischer och Dan Jönsson copy, Peter Lager och Patrik Blomqvist ad, Kenneth Svensson original, Johan Lundgren projektledare, Lisbeth Pedersen produktionsledare och Carola Ristoff vd

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.