Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Samma produkt – identiska kampanjer

Publicerad: 19 juni 2008, 12:59

Dragster gjorde en dr-kampanj för Cramos flyttbara lokaler. En identisk lösning hade byrån Kontrapunkt gjort för ett år sedan, för exakt samma produkt från Cramos värsta konkurrent Temporent. – Vi skulle aldrig använt idén om vi sett Temporents utskick, säger Dragsters vd Freddy Olsson till Resume.se.


Kontrapunkts utskick för Temporent förra året, till vänster, och Dragsters utskick för Cramo i våras, till höger.

Reklambyrån Dragster publicerar på sin hemsida en dr-kampanj som gjorts för företaget Cramo. Dr-kampanjen består av utskickade kuvert som är för små för innehållet som sticker ut på sidan. Kuvertet ska visa Cramos erbjudande om flyttbara rum.

En exakt likadan kampanj gjorde byrån Kontrapunkt för ett år sedan, för Cramos främsta konkurrent Temporent.

– Vi fick höra om detta av en av våra frilansar som vi arbetar med. Det är ganska komiskt, säger Magnus Hestréus, vd på Kontrapunkt.

Han säger att det emellanåt händer att alster är lika – men menar att det är sällsynt att det är kampanjer för två stora konkurrenter på samma marknad.

Är det plagiat?

– Det vill jag inte säga. Jag tror inte att någon är så fräck och chansar på att ingen ska se det. Det händer ju att man lånar idéer från utlandet eller något man sett i en kampanj som rör en annan bransch. Då kan man inspireras fast med finess. Men här delar Cramo och Temporent på marknaden, de har ungefär lika stora marknadsandelar.

Kontrapunkts kampanj gick i dr-utskick under våren och hösten 2007. Någon annons har inte publicerats med materialet men Magnus Hestréus har svårt att tro att Cramo själva inte har tagit del av kampanjen från Temporent.

– De har de säkert om de har någon koll på sina konkurrenter.

Menar du att kreatörerna har tänkt exakt likadant oberoende av varandra?
– Frågar du mina kolleger kanske de skulle säga något annat men jag vet inte, det händer.

På Temporent vill man inte gå i polemik med konkurrenten Cramo. Marknadskoordinatorn Caroline Lind, som ansvarar för det löpande reklamarbetet och var med när deras dr-kampanj släpptes, säger kort:

– Vi gläder oss åt att de uppmärksammade vår kampanj och tyckte att det var en bra idé.

På Cramo säger kommunikationschefen Anders Collman att han inte sett Temporents utskick från förra året. Han såg Dragsters utskick som en del av ett större paket på temat ”behöver du mer utrymme”.

– Hade jag sett lösningen tidigare så hade jag reagerat. Att det skulle vara plankat tror jag inte – både vi och Dragster vill stå för nya kreativa idéer, säger han till Resume.se.

På Dragster konstaterar vd och projektledare Freddy Olsson att dr-utskicken bygger på ”exakt samma lösning”.

– Men vi hade aldrig skickat ut den om vi sett den andra kampanjen tidigare.

Hur kommer det sig att två dr-utskick från två konkurrenter blir identiska?

– Ja, du, jag vet inte. Det kan vara för att det är en så särskild produkt som man kommer fram till samma lösning. Men jag kan nog tala för alla kreatörer i hela den svenska reklambranschen och säga att man gör inte någon annans idé igen. Det är en oskriven regel. Det vill man inte göra, säger han.

– Man kan inspireras av andra kampanjer och idéer men här – det är ju så uppenbart. Vi skulle aldrig använt idén om vi sett Temporents utskick.

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.