Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Sämre år för Berntzon Bylund Saliba

Publicerad: 11 augusti 2015, 14:37

Christina Saliba, Hans Bylund och Joakim Berntzon.

Foto: Pressbilder.

Joakim Berntzon, Hans Bylund och Christina Salibas byrågrupp hade ett sämre fjolår än 2013. Intäkterna minskade i både pr-byrån Mindmakers och reklambyrån BertzonBylund.


Ämnen i artikeln:

Christina SalibaMindmakers PRBerntzonBylund

Under 2013 kunde BBS-gruppen visa upp en stark tillväxt, mycket tack vare tillskottet av Mindmakers PR. Men i fjol stannade den av, visar bokslut som har ramlat in hos Bolagsverket.

Mindmakers omsättning minskade något under 2014 till 11,4 (11,7) miljoner kronor. Rörelseresultatet sjönk dock kraftigt: från knappt två miljoner till 300 000 kronor. Förklaringen ligger i ökade externa kostnader och inköp av handelsvaror. Personalkostnaderna sjönk däremot något jämfört med året innan.

Reklambyrån BerntzonBylund fick också se sin omsättning sjunka till 36,2 (39,5) miljoner kronor. Även här minskade rörelseresultatet från drygt fyra miljoner till 1,5 miljoner.

Den nystartade sociala medier-byrån Social Minds har också lämnat bokslut för perioden maj-december i fjol. De drog in 1,34 miljoner kronor och gjorde ett rörelseresultat på 180 000 kronor. Under fjolåret startades också eventbyrån Wonderland i samarbete med Mia Jorpes.

För moderbolaget Berntzon Bylund Saliba AB innebär det här att resultatet efter finansiella blev knappt 1,1 miljoner kronor i fjol. Det är väsentligt mindre än de 3 miljoner som bolaget tog hem 2013. De tre ägarna delar på 900 000 kronor i utdelning.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News