Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Sämre resultat än väntat för Norwegian

Publicerad: 25 juni 2009, 12:53

Norwegian tog över Fly Nordic i Sverige. I april gick startskottet för den stora lanseringskampanjen. Nu visar siffror från andra kvartalet 2008 på sämre resultat än väntat på den svenska marknaden.


Ämnen i artikeln:

NorwegianVolt

Bild från lanseringskampanjen.

I en kommentar till resultatet säger Bjørn Kjos, vd på Norwegian:
”Vi är mycket nöjda med passagerartillväxten under andra kvartalet, och för det första halvåret som helhet, med en tillväxt på 50 procent. Om man bortser från de nedslående resultaten från den svenska driften, är gruppens resultat som förväntat.”

Vad har gått fel i Sverige?
– Det har varit många nya flyg och många som flyger med oss för första gången. MD80-flottan som vi tog över från Fly Nordic är mindre än våra Boeing 737, som vi flyger med annars, vilket ger en lägre kapacitet. Vi kan helt enkelt inte ta så många passagerare som vi skulle vilja och dessutom behöver de flygplanen fler bränslestopp. Det blir inte kostnadseffektivt. Men vi kommer att byta ut dem under kommande vintersäsong, säger Åsta Braathen , marknadschef på Norwegian.

Vad har ni fått för respons i Sverige på den stora lanseringskampanjen?
– Vi har fått en enorm respons men säljresultatet har inte varit i förhållande till kännedomen. Kännedomen var däremot över all förväntan. Vi har gått från under en procent i kännedom till över 20 procent, det är fantastiskt bra, säger Åsta Braathen . Hon tillägger.
– Det viktigaste för oss med den här kampanjen var att göra Norwegian känt och det har vi lyckats med. Det var egentligen inte en säljkampanj även om jag hade hoppats på att den skulle generera i bättre säljresultat.

Vad satsar ni på nu?
– En väsentlig uppgång.

Vad har ni vidtagit för åtgärder?
– Dels kommer vi snart ut med mer säljinriktade kampanjer och dels har vi precis ingått ett nytt strategiskt samarbetsavtal med Sterling som innebär att vi kommer att utnyttja varandras flygplan. På de rutter som vi har köper de säten och tvärtom. Man kan säga att Norwegian i huvudsak kommer att ansvara för driften av flygningarna ut från Oslo och Sterling huvudsakligen från Stockholm. På det sättet kan vi fokusera bättre på inrikestrafiken i Sverige, säger Åsta Braathen .

Båda bolagen kommer att marknadsföra, prissätta och sälja rutterna oberoende av varandra, men samarbeta om produktionen.

I Sverige samarbetar Norwegian med reklambyrån Volt.

Linda Fagerlind

Ämnen i artikeln:

NorwegianVolt

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.