Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Samsung fejkade reklamen

Publicerad: 29 mars 2011, 06:31

Samsung presenterade en ny surfplatta i förra veckan. Mäklare och journalister från verkliga livet fick vittna om fördelen med nya Samsung Galaxy Tab. Problemet är att de egentligen är skådespelare.


Ämnen i artikeln:

Samsung

Först upptäcker teknikjournalisten Harry McCracker, som bland annat skriver för PC World , att Samsung fejkar i sin reklam.

Sedan inser han att den koreanske elektronikjätten har snott en artikel han själv har skrivit där han för övrigt sågar Samsungs läsplattor.

Det började med ett stort event Orlando Florida i förra veckan där Samsung presenterade läs- och surfplattorna Samsung Galaxy Tab med 10,1 och 8,9 tumskärmar.

Galaxy Tab lanseras med att de är två millimeter tunnare än iPad, har fler finesser och kostar lika mycket.

McCracker var med på eventet och såg reklamfilmerna som var framtagna inför lanseringen. Tre personer från verkliga livet - resejournalisten Joan Hess, filmmakaren Karl Shefelman och fastighetsmäklaren Joseph Kolinski – berättar om sina erfarenheter med Samsungplattan.

McCracker tyckte inte de lät trovärdiga så han googlade. Kolinski och Hess visade sig vara skådisar medan Shefelman jobbar med film åt ett produktionsbolag som jobbar med – Samsung .

Men det slutade inte där. Filmen med mäklaren/skådisen Kolinski presenteras som en artikel i ett affärs- eller nyhetsmagasin. Ett uppslag av en tidningsartikel visas upp i filmen. En av McCrackers läsare hårdanalyserade reklamfilmen och zoomade in texten i tidningsartikeln. Det visade sig vara en testartikel om förra versionen av Galaxy Tab – som var skriven av Harry McCracker för Time magazine.

McCracker påpekar att till skillnad mot Joseph Kolinski är texten äkta men problemet är att det är hans egen text.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Samsung

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.