Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Samsung gör storsatsning på influencers i ny kampanj

Publicerad: 3 Maj 2019, 08:08

I kampanjen samarbetar Samsung med 75 svenska influencers.

Samsung har gått ihop med 75 svenska influencers under tre månader i sin hittills största influencer-kampanj, för att marknadsföra nya Samsung Galaxy s10 och Galaxy s10+.


Ämnen i artikeln:

SamsungReklam

Syftet med Samsungs nya kampanj "The Switch" är skapa uppmärksamhet kring nya Samsung Galaxy s10 och Galaxy s10, genom att bygga ett community av Samsung-ambassadörer. I kampanjen har Samsung gått ihop med 75 svenska influencers inom allt från mode till fotografi, som under tre månader utmanar sig själva till att skapa innehåll som står ut och reflekterar deras personligheter.

Fokus för kampanjen är att visa på hur enkelt det är att byta från ett annat varumärke till en Samsung genom telefonens smarta "switch"-funktion.

"The Switch" är Samsungs hittills största svenska influencer marketing-kampanj.

– Vi strävar alltid efter att arbeta med data och insiktsdrivet med vår mix för att optimera effekten. Influencer marketing är en viktig byggsten i den mixen och vi ser det som en bred mediakanal, men med möjlighet till personlig interaktion. Genom att kombinera långsiktigt arbete med ambassadörer såsom Zlatan med influencer marketing i större skala, som i kampanjen The Switch med Galaxy S10, utvecklar vi vår kommunikation för att både förflytta och stärka vår varumärkesposition, säger Sargon Demirdag, head of category marketing på Samsung, i ett pressmeddelande.

De influencers som är med i kampanjen ska inte bara reflektera Samsung som varumärke, utan är även utvalda baserat på data kring deras följare, som matchar marknaden och når den utvalda målgruppen. Att ambassadörerna har visat genuint intresse för att byta till Samsung Galaxy s10 och s10+ har även varit en avgörande faktor.

Bakom Samsungs kampanj står influencer byrån Relatable.

– Genom ett gediget förarbete har vi kunnat ge alla kreatörer en tydlig brief men samtidigt en stor kreativ frihet, kommenterar Therese Nilson, client success manager på Relatable.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Ämnen i artikeln:

SamsungReklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.