Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Samsung rider på Iphone-vågen

Publicerad: 11 september 2013, 07:06

Samsung tog tillfället i akt att utnyttja Apples stora dag - nyheten presenterad i en S4.

Foto: Från Business Insider´s The Hive

Nyhetssajter världen över rapporterade om Apples nya Iphone under tisdagskvällen. Apples tuffaste konkurrent, Samsung, tog tillfället i akt och fullständigt tapetserat sajterna med egen reklam om Galaxy S4.


Ämnen i artikeln:

SamsungMotorolaApple

Samsung hade banners hos alltifrån New York Times och Business Insider till Bloomberg och The Verge, enligt Adage.

Samsung  hade satsat på en horisontell banner i topp samt ytterligare en spot  undertill.

Här körde man den senaste versionen av sin tagline ”Next Big  Thing.”

Samsung annonserade inte bara i nära anslutning till  bevakningen av Apples event, utan mer eller mindre även annonserade om  bevakningen.

Samsung sponsrar nämligen Business Insider´s sektion The  Hive, vilken samlar ihop populära rubriker. Ett hett ämne för kvällen,  och kanske inte helt förvånande, var just Apples liveevent.

Detta ”råkade” visas via en Samsung Galaxy S4 och rubricerades som ”Sponsored by Samsung Galaxy S4.”

Dagens Iphone-bevakning från Cnet sponsrades också av Samsung, enligt Adage.

Samsung  lade 880,2 miljoner dollar på marknadsföring i USA under 2012, vilket  inkluderar 40,5 miljoner dollar på onlineannonsering, enligt Ad Age  Datacenter.

Adage rapporterar också att Samsung inte var den enda som  hade en rejäl marknadsoffensiv parallellt med Apples stora dag.

LG och  deras G2 var ett sådant exempel, där man körde annonsering på Ars  Technicas liveblogg om Apple-eventet.

Motorola lyfte fram Moto X hos  exempelvis Wired och möjligheten att utforma den lite som man vill,  vilket var en passning angående att Iphone har begränsade  färgmöjligheter. Apple introducerade dock en tredje färg, guld vid sitt  stora event, samt  budgetvarianten 5c, som går att få i fyra färger.

Motorola  planerar en större annonskampanj kring Moto X, vilket bland annat  omfattar uppslag i modetidningar och närvaro hos Pinterest.

Motorola har dock meddelat att man inte tänker lägga lika mycket pengar i marknadsföring som Apple eller Samsung, enligt Adage.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

SamsungMotorolaApple

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News