Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Samsung söker ny byrå för hela Norden

Publicerad: 29 april 2010, 15:25

Teknikjätten Samsung laddar om reklambössan och går ut i en storpitch. Uppdraget är nordiskt – Samsung som tidigare har lagt ut sina uppdrag på flera olika byråer i de olika nordiska länderna vill nu samla alla reklamkonton inom en och samma byrå. Ett potentiellt mångmiljonuppdrag väntar den byrå som lyckas håva in kunden.


Ämnen i artikeln:

Max AperiaSamsung

truefalse

Byråvalskonsult Max Apéria och marknadschef Kirsi Harju söker ny partner för teknikjätten Samsung.

För drygt en månad sedan gav sig elektronikjätten Samsung ut på jakt efter en ny reklambyrå. Ledd av byråvalskonsulten Max Apéria, med den nordiska marknadsdirektören Thomas Anderfelt, och nordisk varumärkeschef Kirsi Harju, i samarbete med de enskilda marknadscheferna i de olika nordiska länderna söker nu teknikjätten en ny partner.
– Jag kan bekräfta att Samsung letar efter en ny reklambyrå. Vi har vuxit extremt mycket de senaste åren. Vi vill fortsätta växa, och som en del i detta söker vi nu efter en ny strategisk partner i Norden, säger Erik Johannesson, nordisk pr-chef på Samsung.

Processen har varit i gång en knapp månad. Ett flertal byråer har blivit tillfrågade, senast efter sommaren siktar man på att ha klart med den nya byrån. Och för den byrå som lyckas kamma hem teknikjätten väntar högst troligt ett jätteuppdrag. Samsung avslutade förra året med en omsättning på nästan 9,4 miljarder kronor i Norden – en ökning med 35 procent jämfört med 2008. Enbart i Sverige plöjde man ner drygt 100 miljoner kronor i marknadsföring, enligt Sifo Reklammätningar.

I dag arbetar teknikföretaget med en handfull olika byråer. Inga avtal har ännu sagts upp och hur den nya upphandlingen påverkar byrå­samarbetena vet man inte.
– Vi uppskattar mycket de arbeten vi har i dag och hur samarbetet med vår framtida nya byrå påverkar varje enskild byrå blir något som vi får sätta oss in i. Det viktigaste nu blir att hitta en övergripande strategisk partner, säger Erik Johannesson.

Vilka krav har ni på er nya byrå?
– Vi har lite olika, men jag vill inte gå in i detalj på exakt vilka. Kriterierna står klara när vi presenterar byrån som uppfyller dem.
– Jag kan säga så mycket att det ska vara en spelare som ska kunna jobba med ett övergripande Nordenfokus. Vi är ute efter ett övergripande strategiskt paraply och vill samla vårt varumärke på en övergripande nivå för att utvecklas ytterligare ett steg tillsammans med vår nya byrå.

Hur mycket är kontot värt?
– Jag vill inte sätta några siffror på uppdraget men det är klart, vi är den största aktören i Norden, och vi växer snabbt, så det handlar om ett stort uppdrag.

Tero Marjamäki

Ämnen i artikeln:

Max AperiaSamsung

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.